BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje intelektualne i emocjonalne studentów
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Ewa Narkiewicz-Niedbalec
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę kompetencji intelektualnych i emocjonalnych studentów w kontekście przechodzenia od społeczeństwa kapitalistycznego do społeczeństwa wiedzy. Badaniem objęto 218 studentów pedagogiki kilku różnych specjalności na Uniwersytecie Zielonogórskim. Zastosowano test do pomiaru umiejętności posługiwania się wiedzą o związkach, test Ravena i test do pomiaru kompetencji emocjonalnej autorstwa Leopold i Rudy (2001). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci w największym stopniu opanowali umiejętność wyprowadzania wniosku z podstawowych przesłanek i rozpoznawania zdań komunikujących o związkach między zjawiskami (80%). ¾ respondentów potrafiło dokończyć dyrektywę przy podanym celu i zdaniu o związku między pewnymi zjawiskami. Tylko 1/3 potrafiła samodzielnie sformułować dyrektywę przy podanym związku i ocenie pewnego stanu rzeczy. 1/5 badanych potrafiła wykorzystać schemat wyjaśniania nomologiczno-dedukcyjnego i sformułować przesłankę większą. Stwierdzono również, że wyniki testu Ravena w większym stopniu różnicowały badanych ze względu na umiejętności niezbędne do posługiwania się wiedzą o związkach niż wyniki testu badającego kompetencje emocjonalne.

Deskryptory TESE: student, psychologia, inteligencja, uniwersytet, szkoła wyższa, kompetencje, społeczeństwo wiedzy
TESE descriptors: student, psychology, intelligence, universty, higher education, competence, knowledge society
Publikacje:
  • Narkiewicz-Niedbalec, E. (2008). Kompetencje intelektualne i emocjonalne studentów. W: K. Szafraniec (red.), Młodzież i oświata za burtą przemian (s. 261-274). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"