Tytuł badania: |
Kompetencje intelektualne i emocjonalne studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 – 2006 |
Badacz: |
Ewa Narkiewicz-Niedbalec |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę kompetencji intelektualnych i emocjonalnych studentów w kontekście przechodzenia od społeczeństwa kapitalistycznego do społeczeństwa wiedzy. Badaniem objęto 218 studentów pedagogiki kilku różnych specjalności na Uniwersytecie Zielonogórskim. Zastosowano test do pomiaru umiejętności posługiwania się wiedzą o związkach, test Ravena i test do pomiaru kompetencji emocjonalnej autorstwa Leopold i Rudy (2001). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci w największym stopniu opanowali umiejętność wyprowadzania wniosku z podstawowych przesłanek i rozpoznawania zdań komunikujących o związkach między zjawiskami (80%). ¾ respondentów potrafiło dokończyć dyrektywę przy podanym celu i zdaniu o związku między pewnymi zjawiskami. Tylko 1/3 potrafiła samodzielnie sformułować dyrektywę przy podanym związku i ocenie pewnego stanu rzeczy. 1/5 badanych potrafiła wykorzystać schemat wyjaśniania nomologiczno-dedukcyjnego i sformułować przesłankę większą. Stwierdzono również, że wyniki testu Ravena w większym stopniu różnicowały badanych ze względu na umiejętności niezbędne do posługiwania się wiedzą o związkach niż wyniki testu badającego kompetencje emocjonalne. |
Deskryptory TESE: |
student, psychologia, inteligencja, uniwersytet, szkoła wyższa, kompetencje, społeczeństwo wiedzy |
TESE descriptors: |
student, psychology, intelligence, universty, higher education, competence, knowledge society |
Publikacje: |
- Narkiewicz-Niedbalec, E. (2008). Kompetencje intelektualne i emocjonalne studentów. W: K. Szafraniec (red.), Młodzież i oświata za burtą przemian (s. 261-274). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
|