Tytuł badania: |
Kompetencje interpretacyjno-komunikacyjne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 2005 – marzec 2005 |
Badacz: |
Anna Szkolak |
Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze, które zadano respondentom: Czy akceptuję w pełni wszystkich uczniów i jednakowo traktuję tych najsłabszych, jak i tych najzdolniejszych? Czy łatwo nawiązuję i podtrzymuję kontakt z uczniami? Czy okazuję zainteresowanie i zrozumienie dla osobistych spraw uczniów, jestem ich przyjacielem? Do zebrania materiału badawczego posłużono się badaniem ankietowym. W próbie badawczej znalazło się 100 nauczycieli pracujących w 13 miejskich szkołach podstawowych w województwie świętokrzyskim. Wszyscy respondenci legitymowali się wyższym wykształceniem magisterskim. W próbie były same kobiety. Najwięcej nauczycielek posiadało staż pracy od 16 do 25 lat. 59% ankietowanych deklarowało, że na równi traktują uczniów zarówno słabych, jak i tych najzdolniejszych. Niski poziom akceptacji uczniów prezentowało natomiast 9% respondentów. Staż pracy miał wpływ na deklarowany poziom akceptacji. Najlepiej w tym zakresie wypadli nauczycieli najmłodsi pod względem stażu pracy i pracujący w zawodzie od sześciu do 15 lat. 88% badanych twierdziło, że łatwo nawiązują i podtrzymują kontakt z uczniami. W tej grupie było 100% nauczycieli o stażu pracy do pięciu lat, 100% od sześciu do 15, 81% od 16 do 25 i 72% powyżej 25 lat. Żaden nauczyciel nie uważał, by miał trudności z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktu z uczniami. Niemal połowa ankietowanych uważała, że bardzo dobrze radzą sobie z okazywaniem zainteresowania i zrozumienia dla osobistych spraw uczniów. Umiejętność tę jako średnią oceniło 43% respondentów, a jako niską 8%. Rozkład wyników był podobny we wszystkich grupach wydzielonych ze względu na długość stażu pracy. 48% badanych wysoko oceniało swoje umiejętności w zakresie komunikacji niewerbalnej. |
Deskryptory TESE: |
kompetencje, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, krytycyzm, konflikt, uzdolniony, uzdolniony uczeń, trudności w nauce |
TESE descriptors: |
competence, non-verbal communication, verbal communication, attitude, teacher-student relation, interpersonal relations, critical sense, conflict, gifted, gifted pupil, learning difficulty |
Publikacje: |
- Szkolak, A. (2011). Kompetencje interpretacyjno-komunikacyjne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – komunikat z badań własnych. W: J. Szempruch, E. Zyzik i M. Parlak (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej (s. 77-87). Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego.
|