BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje kluczowe a wyniki badań osiągnięć uczniów z fizyki
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Teresa Kutajczyk
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę osiągnięć uczniów z fizyki. Przeprowadzono je w 14 liceach ogólnokształcących województwa gdańskiego (395 uczniów klas trzecich). W badaniu zastosowano dwustopniowy test sprawdzający (wymagania podstawowe i pełne), składający się z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru, ankietę skierowaną do nauczycieli fizyki na temat organizacji i przebiegu nauczania fizyki w klasach I-III (uzyskano 14 odpowiedzi) oraz ankietę dla uczniów badającą uwarunkowania sprawdzanych umiejętności (uzyskano 80 odpowiedzi, z czego 40 pochodziło od uczniów z wysokimi wynikami w teście – grupa W, a 40 od uczniów z niskimi wynikami – grupa N). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że umiejętności uczniów na poziomie wymagań podstawowych były zadowalające, a na poziomie zadań pełnych – nieco poniżej poziomu zadowalającego. Głównym źródłem wiedzy uczniów wykorzystanej do rozwiązania zadań testowych okazały się wykład i objaśnienia nauczyciela (W: 66%, N: 71%) oraz podręcznik i inne książki z fizyki (W: 26%, N: 16,5%). Osoby, które uzyskały wysokie wyniki, korzystały ponadto z pomocy innych osób, w tym korepetytora (14%), znacznie częściej niż osoby o niskich wynikach (4%). Pod względem organizacji nauczania dominował tryb klasowo-lekcyjny bez podziału na grupy (liczebność klas powyżej 30). Lekcje fizyki odbywały się na ogół w pracowni fizycznej, przy czym częściej w przypadku klas pierwszych i drugich niż trzecich. 79% klas miało jedynie częściowe wyposażenie. Przebieg lekcji obejmował najczęściej następujące elementy: nauczyciel wykłada materiał, następnie zadaje pytania i wspólnie z uczniami szuka na nie odpowiedzi, objaśnia krótko temat lekcji, po czym rozwiązywane są zadania. Elementy: pierwszy i trzeci były częściej wskazywane przez uczniów o niskich wynikach, a element drugi – przez uczniów o wynikach wysokich. Zdecydowanie dominował element pierwszy w obu grupach. Zdaniem samych nauczycieli wykorzystywali oni najczęściej technikę drugą. Do najczęściej stosowanych metod sprawdzania wiedzy należały: sprawdziany pisemne i zadania obliczeniowe na sprawdzianie. W grupie uczniów o wysokich wynikach pojawiły się również metody: prac domowych oraz testów z odpowiedziami zamkniętymi, obejmujących jeden dział fizyki. 85% uczniów z grupy W planowało studia wyższe, a z grupy N – 55%. Fizykę planowało zdawać na maturze 15% uczniów z grupy W (ani jedna osoba z grupy N).

Deskryptory TESE: fizyka, szkoła średnia, kompetencje, wiedza, uczenie się, uczeń
TESE descriptors: physics, secondary school, competence, knowledge, learning, pupil
Publikacje:
  • Kutajczyk, T. (1997). Kompetencje kluczowe a wyniki badań osiągnięć uczniów z fizyki. Nowa Edukacja, 3, 20-22.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"