Obserwuj
Tytuł badania: |
Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum |
Projekt badawczy: |
- Z fizyką, matematyką i przedsiębiorczością zdobywamy świat!!!
|
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2009 – sierpień 2012 |
Badacz: |
Małgorzata Abelite, Paweł Baran, Kamila Dębińska, Andrzej Łuc |
Abstrakt: |
Celem projektu był rozwój kompetencji matematyczno-fizycznych i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół gimnazjalnych z województw objętych projektem na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dalszej nauki na tych obszarach. W ramach ewaluacji trzech komponentów (wiedzy, umiejętności i postaw) wykonano badania testowe, ankietowe, obserwacje, zebrano opinie opiekunów grup oraz opinie uczniów i nauczycieli z wycieczek oraz festiwali naukowych. 410 uczniów brało udział w rozwijaniu kompetencji przedsiębiorczości, a 1659 – kompetencji matematyczno-fizycznej. W drugim roku projektu pytano uczniów o ewentualne trudności w wyrażaniu myśli w formie pisemnej. Problemy w tym zakresie zgłaszało 6% respondentów, 26% twierdziło, że nie zawsze potrafią uzasadnić swoje stanowisko, 68% zaś w ogóle nie miało kłopotu z pisemnym wyrażaniem swoich opinii. W trzecim roku projektu zapytano uczniów o formy wzbogacania wiedzy. 1444 uczniów czytało w tym celu książki, 1050 oglądało programy publicystyczne i naukowe, 826 przeglądało specjalistyczne strony internetowe (TIK), a 748 sprawdzało w słownikach znaczenie nieznanych im słów. Dodatkowo przy okazji rozwoju podstawowych kompetencji uczniowie zauważali wzrost umiejętności w zakresie posługiwania się językami obcymi. 86% uczestników zadeklarowało, że dzięki udziałowi w projekcie wzrosło ich zainteresowanie przedmiotami matematyczno-fizycznymi. Wśród uczniów z grup o profilu matematyczno-fizycznym w pierwszym roku wzrost kompetencji dotyczył 1150 osób, w drugim roku – 1607, a w trzecim – 1645. |
Deskryptory TESE: |
matematyka, fizyka, przedsiębiorczość, wiedza, nauczanie języków obcych, postawa, kompetencje |
TESE descriptors: |
mathematics, physics, enterpreneurship, knowledge, foreign language teaching, attitude, competence |
Publikacje: |
- Abelite, M., Baran, P., Dębińska, K. i Łuc, A. (2012). Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum. Publikacja podsumowująca projekt. Pobrane z http://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/572
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.