BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum
Projekt badawczy:
  • Z fizyką, matematyką i przedsiębiorczością zdobywamy świat!!!
Instytucja:
Data: październik 2009 – sierpień 2012
Badacz: Małgorzata Abelite, Paweł Baran, Kamila Dębińska, Andrzej Łuc
Abstrakt:

Celem projektu był rozwój kompetencji matematyczno-fizycznych i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół gimnazjalnych z województw objętych projektem na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dalszej nauki na tych obszarach. W ramach ewaluacji trzech komponentów (wiedzy, umiejętności i postaw) wykonano badania testowe, ankietowe, obserwacje, zebrano opinie opiekunów grup oraz opinie uczniów i nauczycieli z wycieczek oraz festiwali naukowych. 410 uczniów brało udział w rozwijaniu kompetencji przedsiębiorczości, a 1659 – kompetencji matematyczno-fizycznej. W drugim roku projektu pytano uczniów o ewentualne trudności w wyrażaniu myśli w formie pisemnej. Problemy w tym zakresie zgłaszało 6% respondentów, 26% twierdziło, że nie zawsze potrafią uzasadnić swoje stanowisko, 68% zaś w ogóle nie miało kłopotu z pisemnym wyrażaniem swoich opinii. W trzecim roku projektu zapytano uczniów o formy wzbogacania wiedzy. 1444 uczniów czytało w tym celu książki, 1050 oglądało programy publicystyczne i naukowe, 826 przeglądało specjalistyczne strony internetowe (TIK), a 748 sprawdzało w słownikach znaczenie nieznanych im słów. Dodatkowo przy okazji rozwoju podstawowych kompetencji uczniowie zauważali wzrost umiejętności w zakresie posługiwania się językami obcymi. 86% uczestników zadeklarowało, że dzięki udziałowi w projekcie wzrosło ich zainteresowanie przedmiotami matematyczno-fizycznymi. Wśród uczniów z grup o profilu matematyczno-fizycznym w pierwszym roku wzrost kompetencji dotyczył 1150 osób, w drugim roku – 1607, a w trzecim – 1645.

Deskryptory TESE: matematyka, fizyka, przedsiębiorczość, wiedza, nauczanie języków obcych, postawa, kompetencje
TESE descriptors: mathematics, physics, enterpreneurship, knowledge, foreign language teaching, attitude, competence
Publikacje:
  • Abelite, M., Baran, P., Dębińska, K. i Łuc, A. (2012). Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum. Publikacja podsumowująca projekt. Pobrane z http://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/572‎
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"