Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 80 dzieci w wieku sześciu lat. Badani uczęszczali do zerówek. Wyniki badania zaprezentowane w doniesieniu są fragmentem większych badań podłużnych, dotyczących rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci w młodszym wieku szkolnym. Badanym przedstawiono osiem zdjęć; połowa ukazywała chłopca zwróconego przodem, wykonującego gest z towarzyszeniem mimiki, pozostałe fotografie ukazywały chłopca odwróconego tyłem. Dzieci pytano o uczucia chłopca, co powie chłopiec odwrócony przodem i co odpowie chłopiec odwrócony tyłem. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że sześciolatki potrafią sformułować ogólną teorię umysłu danej osoby. Kłopoty jednak dzieci miały z określeniem stanów mentalnych dwóch bohaterów prezentowanych sytuacji. Można zatem sądzić, że dzieciom łatwiej przychodzi koncentracja na stanie uczuć i umysłu jednej osoby, a nie kilku. Badaczka stwierdza, że to szkoła może odegrać bardzo dużą rolę w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnych dzieci. Zatem wychowawcy i nauczyciele powinni posiadać umiejętności w zakresie zwracania uwagi na stany mentalne uczniów i wrażliwość na potrzeby innych. |