BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje komunikacyjne dziecka sześcioletniego – wybrane aspekty
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Kinga Kuszak
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 80 dzieci w wieku sześciu lat. Badani uczęszczali do zerówek. Wyniki badania zaprezentowane w doniesieniu są fragmentem większych badań podłużnych, dotyczących rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci w młodszym wieku szkolnym. Badanym przedstawiono osiem zdjęć; połowa ukazywała chłopca zwróconego przodem, wykonującego gest z towarzyszeniem mimiki, pozostałe fotografie ukazywały chłopca odwróconego tyłem. Dzieci pytano o uczucia chłopca, co powie chłopiec odwrócony przodem i co odpowie chłopiec odwrócony tyłem. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że sześciolatki potrafią sformułować ogólną teorię umysłu danej osoby. Kłopoty jednak dzieci miały z określeniem stanów mentalnych dwóch bohaterów prezentowanych sytuacji. Można zatem sądzić, że dzieciom łatwiej przychodzi koncentracja na stanie uczuć i umysłu jednej osoby, a nie kilku. Badaczka stwierdza, że to szkoła może odegrać bardzo dużą rolę w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnych dzieci. Zatem wychowawcy i nauczyciele powinni posiadać umiejętności w zakresie zwracania uwagi na stany mentalne uczniów i wrażliwość na potrzeby innych.

Deskryptory TESE: kompetencje, kompetencje językowe, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, rozwój dziecka
TESE descriptors: competence, language skills, non-verbal communication, verbal communication, child development
Publikacje:
  • Kuszak, K. (2011). Kompetencje komunikacyjne dziecka sześcioletniego – wybrane aspekty. W: I. Adamek i Z. Zbróg (red.), Dziecko-uczeń a wczesna edukacja (s. 159-174). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"