BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poszukiwanie metod i form aktywizujących uczniów w procesie dydaktycznym
Instytucja:
Data: 1988 – 1990
Badacz: Ryszard Komorowski
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka metod i form aktywizacji uczniów szkół zawodowych. Według hipotez roboczych, będących podstawą badania, jeśli uda się rozpoznać zdolności ucznia, zarówno ogólne, jak i kierunkowe, uczeń będzie miał możliwość lepszego ich rozwoju. Uczeń wdrożony do samodzielnej pracy umysłowej w procesie dydaktycznym (m.in. za pomocą różnych metod aktywizujących) osiągnie powodzenie szkolne na miarę swoich możliwości, otrzyma również praktyczne przygotowanie do życia w kulturze, pracy zawodowej i dalszego samokształcenia. Badanie eksperymentalne poprzedzono badaniem diagnostycznym, na podstawie którego powstały Karta diagnostyczna uczniaInstrukcja do karty diagnostycznej ucznia. Celem badania eksperymentalnego było stwierdzenie, które z metod i form aktywizujących są najbardziej efektywne i w jakim stopniu przyczyniają się do rozwoju i osiągania lepszych wyników w nauce. Za pomocą Arkusza obserwacyjnego lekcji zbadano aktywizację uczniów oraz nauczycieli. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące wnioski: uczniowie z klasy eksperymentalnej, w której zastosowano metody aktywizujące, wykazali się wyższym poziomem świadomości utrwalania określonych cech postawy oraz umiejętności uczenia się; wyniki uczniów z grup kontrolnej i eksperymentalnej były takie same; uczniowie z klasy eksperymentalnej poprawili swoje wyniki w porównaniu z ubiegłorocznymi; uczniowie z klas kontrolnych mieli niższe oceny z zachowania niż uczniowie z klas eksperymentalnych; zaobserwowano, że uczniowie byli aktywni na poziomie intelektualnym, recepcyjnym i emocjonalnym podczas lekcji prowadzonych za pomocą metod problemowych i mieszanych; najbardziej efektywne okazały się metody wprowadzone na lekcjach języka polskiego i historii (aktywizacja emocjonalna), matematyki i fizyki (aktywizacja intelektualna), przedmiotów zawodowych (aktywizacja praktyczna oraz intelektualna).

Deskryptory TESE: metoda aktywizująca, metoda nauczania, szkoła średnia o profilu zawodowym, treści kształcenia, nauczanie, program nauczania, innowacja edukacyjna
TESE descriptors: activity method, teaching method, vocational school, content of learning, teaching, curriculum, educational innovation
Publikacje:
  • Komorowski, R. (1992). Poszukiwanie metod i form aktywizujących uczniów w procesie dydaktycznym. Szkoła Zawodowa, 2, 23-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"