Abstrakt: |
Celem badania było określenie znaczenia internetu jako technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w życiu młodzieży. Zastosowano kwestionariusz ankiety składający się z 10 pytań, którym objęto 500 uczniów szkół gimnazjalnych, w tym 220 uczniów z Sosnowca, 160 uczniów z Dąbrowy Górniczej i 120 uczniów z Będzina. 41% próby stanowiły dziewczęta, 59% – chłopcy. Wyniki badania ujawniły, że gimnazjaliści najczęściej korzystali z internetu w domu (80%). Dla 63% uczniów szkoła była miejscem korzystania z internetu kilka razy w tygodniu. 89% gimnazjalistów uważało, że szkoła powinna pozwalać uczniom na korzystanie z internetu. 49% respondentów uważało internet za bardzo lub raczej ważny w życiu człowieka. Co czwarty gimnazjalista nie potrafił obejść się bez internetu, podobne problemy ze zbyt rzadkim lub zbyt częstym korzystaniem z internetu dotyczyły po 18% badanych. Tylko 12% uznało, że czas poświęcany przez nich na korzystanie z internetu był wystarczający. Do najpopularniejszych usług online należały usługi komunikacyjne, poczta elektroniczna i pobieranie plików z internetu. Uczniowie szukali w internecie najczęściej informacji dotyczących rozrywki (86%), następnie bieżących wiadomości (75%), związanych z nauką (66%). Komunikatora Gadu-Gadu używało 92% respondentów. Gimnazjaliści stosowali również program eMule oraz oprogramowanie do pobierania torrentów. Najczęściej pobierano utwory muzyczne w formacie MP3, następnie gry komputerowe, filmy i inne pliki. |