BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poszerzona przestrzeń społeczna Internetu w działalności edukacyjnej gimnazjalistów
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Janusz Janczyk
Abstrakt:

Celem badania było określenie znaczenia internetu jako technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w życiu młodzieży. Zastosowano kwestionariusz ankiety składający się z 10 pytań, którym objęto 500 uczniów szkół gimnazjalnych, w tym 220 uczniów z Sosnowca, 160 uczniów z Dąbrowy Górniczej i 120 uczniów z Będzina. 41% próby stanowiły dziewczęta, 59% – chłopcy. Wyniki badania ujawniły, że gimnazjaliści najczęściej korzystali z internetu w domu (80%). Dla 63% uczniów szkoła była miejscem korzystania z internetu kilka razy w tygodniu. 89% gimnazjalistów uważało, że szkoła powinna pozwalać uczniom na korzystanie z internetu. 49% respondentów uważało internet za bardzo lub raczej ważny w życiu człowieka. Co czwarty gimnazjalista nie potrafił obejść się bez internetu, podobne problemy ze zbyt rzadkim lub zbyt częstym korzystaniem z internetu dotyczyły po 18% badanych. Tylko 12% uznało, że czas poświęcany przez nich na korzystanie z internetu był wystarczający. Do najpopularniejszych usług online należały usługi komunikacyjne, poczta elektroniczna i pobieranie plików z internetu. Uczniowie szukali w internecie najczęściej informacji dotyczących rozrywki (86%), następnie bieżących wiadomości (75%), związanych z nauką (66%). Komunikatora Gadu-Gadu używało 92% respondentów. Gimnazjaliści stosowali również program eMule oraz oprogramowanie do pobierania torrentów. Najczęściej pobierano utwory muzyczne w formacie MP3, następnie gry komputerowe, filmy i inne pliki.

Autorskie słowa kluczowe: Internet, przestrzeń społeczna, edukacja gimnazjalna
Author's Keywords: Internet, social space, grammar school education
Deskryptory TESE: Internet, gimnazjum, korzystanie z Internetu, komputer, pedagogika czasu wolnego, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, lower secondary, Internet usage, computer, leisure education, ICT
Publikacje:
  • Janczyk, J. (2010). Poszerzona przestrzeń społeczna Internetu w działalności edukacyjnej gimnazjalistów. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 189-194.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"