BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postulaty nauczycieli w kontekście potrzeb wychowawczych w pracy z uczniem
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Anna Piech, Danuta Wosik-Kawala, Teresa Zubrzycka-Maciąg
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jaki powinien być współczesny nauczyciel. Jednocześnie poddano diagnozie potrzeby wychowawcze w pracy z uczniem, pozostające w percepcji pedagogów czynnych zawodowo. Próbę badawczą stanowiło 60 nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz średnich, zarówno ze środowiska miejskiego, jak i wiejskiego. Staż pracy badanych mieścił się w zakresie od roku do 30 lat. Zdaniem respondentów do najbardziej potrzebnych zajęć należą takie, które uczyłyby młodzież radzenia sobie w trudnych sytuacjach – 68,3%; zajęcia przeciw agresji (np. szkoła bez przemocy) – 66,6%; warsztaty kształtujące umiejętność radzenia sobie ze stresem – 63,3%, trening twórczego myślenia – 61,6%. Ponadto badani wskazywali zajęcia rozwijające tolerancję u wychowanków (56,6%), uczące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej (56,6%), bycia asertywnym (55%) oraz dotyczące treningu pamięci (53,3%). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano, że w szkołach najczęściej prowadzone są koła przedmiotowe i sportowe, zajęcia dedykowane uczniom o specyficznych potrzebach edukacyjnych, programy związane z profilaktyką uzależnień, edukacją zdrowotną oraz udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej. Jednak co trzeci ankietowany twierdził, że w szkole, w której pracuje, nie realizuje się żadnych dodatkowych zajęć dla uczniów. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono konieczność włączenia rodziców w podejmowane przez szkołę działania. Dodatkowo zwrócono uwagę na fakt, że większość nauczycieli (81,66%) nie była w stanie ocenić zajęć dodatkowych prowadzonych przez ich placówkę.

Deskryptory TESE: szkoła, postawa, nauczyciel, oferta edukacyjna, placówka edukacyjna, zajęcia pozalekcyjne, wypoczynek
TESE descriptors: school, attitude, teacher, educational provision, educational institution, supervised study, leisure
Publikacje:
  • Wosik-Kawala, D., Zubrzycka-Maciąg, T. i Piech, A. (2012). Postulaty nauczycieli w kontekście potrzeb wychowawczych w pracy z uczniem. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 92-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"