Abstrakt: |
Celem badania było określenie, jaki powinien być współczesny nauczyciel. Jednocześnie poddano diagnozie potrzeby wychowawcze w pracy z uczniem, pozostające w percepcji pedagogów czynnych zawodowo. Próbę badawczą stanowiło 60 nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz średnich, zarówno ze środowiska miejskiego, jak i wiejskiego. Staż pracy badanych mieścił się w zakresie od roku do 30 lat. Zdaniem respondentów do najbardziej potrzebnych zajęć należą takie, które uczyłyby młodzież radzenia sobie w trudnych sytuacjach – 68,3%; zajęcia przeciw agresji (np. szkoła bez przemocy) – 66,6%; warsztaty kształtujące umiejętność radzenia sobie ze stresem – 63,3%, trening twórczego myślenia – 61,6%. Ponadto badani wskazywali zajęcia rozwijające tolerancję u wychowanków (56,6%), uczące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej (56,6%), bycia asertywnym (55%) oraz dotyczące treningu pamięci (53,3%). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano, że w szkołach najczęściej prowadzone są koła przedmiotowe i sportowe, zajęcia dedykowane uczniom o specyficznych potrzebach edukacyjnych, programy związane z profilaktyką uzależnień, edukacją zdrowotną oraz udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej. Jednak co trzeci ankietowany twierdził, że w szkole, w której pracuje, nie realizuje się żadnych dodatkowych zajęć dla uczniów. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono konieczność włączenia rodziców w podejmowane przez szkołę działania. Dodatkowo zwrócono uwagę na fakt, że większość nauczycieli (81,66%) nie była w stanie ocenić zajęć dodatkowych prowadzonych przez ich placówkę. |