Obserwuj
Tytuł badania: |
Postrzeganie zagadnień związanych z ochroną danych i prywatnością przez dzieci i młodzież |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
W badaniu wzięły udział dzieci w wieku 11-12 lat (piąta klasa szkoły podstawowej) oraz młodzież w wieku 15-16 lat (trzecia klasa gimnazjum). W badanej próbie znalazło się 940 respondentów, w tym prawie 53% dziewczynek. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. 874 uczniów korzystało z internetu w domu, 522 w szkole, 264 w telefonie komórkowym, 55 w kawiarence internetowej, 308 u przyjaciół. 796 badanych deklarowało, że korzystają z internetu dla zabawy. 695 wykorzystywało sieć w celach edukacyjnych i do wyszukiwania informacji. 572 uczniów używało internetu w celach towarzyskich, a 289 do zakupów nowych produktów. 161 korzystało z sieci bez żadnego konkretnego celu. Dzieci i młodzież często udostępniały swój adres mailowy, wiek albo datę urodzenia, swoje zdjęcie albo film wideo. Badani rzadziej udostępniali swoje dane osobowe w przypadku chat-roomów, forów albo blogów internetowych, ale jednocześnie byli bardziej skłonni do podawania danych w e-mailach, na portalach społecznościowych albo przez komunikatory internetowe (TIK). |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, młodzież, Internet, bezpieczeństwo, komputer, e-mail |
TESE descriptors: |
ICT, youth, Internet, safety, computer, e-mail |
Publikacje: |
- Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Prezentacja wybranych wyników badań uzyskanych w ramach realizacji projektu „Postrzeganie zagadnień związanych z ochroną danych i prywatnością przez dzieci i młodzież”. Pobrane 30 kwietnia 2014 z www.giodo.gov.pl/560/id_art/4699/j/pl/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.