BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy nauczycieli wobec motywów uczenia się młodzieży
Data: 1987 – 1990
Badacz: Michał Dąbek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były postawy nauczycieli wobec motywów uczenia się młodzieży. Próbowano stwierdzić, jaka jest wiedza nauczycieli o motywach uczenia się uczniów, czy i w jakim zakresie nauczyciele przypisują motywom uczenia się ważne znaczenie w procesie kształcenia się i czy stwarzają możliwości wyrażania i kształtowania rozbudowanych motywów własnej aktywności edukacyjnej wśród uczniów. Badanie składało się z dwóch etapów: ankiety na temat motywów uczenia się młodzieży w opinii nauczycieli oraz bezpośrednich obserwacji lekcji. W badaniu wzięło udział sześć nauczycielek biologii i 154 uczniów klas siódmych. Hospitacje przeprowadzono na 20 lekcjach języka polskiego i 18 matematyki w klasach siódmych i ósmych szkół podstawowych. Posłużono się – do zebrania materiału – techniką indywidualnie rozwiązywanego testu katalogowego, analizy ocen szkolnych, wstępnej i końcowej rozmowy z nauczycielami, wywiadu psychologicznego z wybranymi uczniami. Wyniki badania ujawniły, że w klasach, w których zainteresowanie biologią wykazywało najwięcej uczniów, wystąpił jednocześnie błąd przeceniania liczby osób zainteresowanych tym przedmiotem. Błędne oszacowanie mogło wynikać z tego, że nauczyciele postrzegali klasę globalnie, co prowadziło do zawyżenia opinii o zainteresowaniach poszczególnych uczniów biologią. Świadczyłoby to również o braku umiejętności nauczycieli do indywidualizowania obrazu poszczególnych uczniów w klasie. Jak się okazało, uczniowie podczas wszystkich hospitowanych lekcji ujawniali bezpośrednio następujące motywy uczenia się szkolnego: usprawiedliwienie niewłaściwego własnego zachowania, wyrażenie ambicji na tle oceny dokonywanej przez nauczyciela, wyrażenie obaw i lęku oraz wyrażenie roszczeń wobec szkoły, nauczyciela, zadań szkolnych i ewentualnie kolegów. Tylko podczas 5% zajęć wyrażano takie motywy jak: przeżycie dumy, niepokój o dobro klasy albo o dalsze losy edukacyjne, dostrzeganie osobistej odpowiedzialności oraz wyrażanie niezależności. Najsilniejsze zachowania wyrażające lęk pojawiły się przede wszystkim na lekcjach matematyki. Na wszystkich lekcjach nauczyciele – wobec obserwowanych motywów wyrażanych przez uczniów – zachowywali się biernie, wstrzymywali się od reakcji. Nieco rzadziej manifestowali niewiarę w prawdziwość i szczerość wypowiedzi uczniowskich (80%) albo odwoływali się do poczucia zagrożenia (80%). Na 70% zajęć wykorzystywali albo wprowadzali elementy rywalizacji. Świadczy to o braku wiedzy wśród nauczycieli o motywach uczenia się szkolnego uczniów szkół podstawowych, mimo że treści te pojawiają się już na początku kształcenia pedagogicznego. Nauczyciele nie widzą znaczenia motywów uczenia się w rozwoju poznawczym młodzieży, dlatego zwracają uwagę przede wszystkim na funkcje energetyczno-aktywizacyjne. Co za tym idzie – nie wykorzystują szans na wzbogacenie motywów uczenia się wyrażanych przez młodzież.

Deskryptory TESE: motywacja, relacja nauczyciel – uczeń, postawa wobec szkoły, postępy w nauce, metoda aktywizująca, metoda nauczania, polski, matematyka, biologia, wiedza, samodzielne uczenie się
TESE descriptors: motivation, teacher-student relation, attitude towards school, study progress, activity method, teaching method, Polish, mathematics, biology, knowledge, independent learning
Publikacje:
  • Dąbek, M. (1993). Postawy nauczycieli wobec motywów uczenia się młodzieży. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Psychologiczne, 35, 129-149.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"