BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy nauczycieli wobec integracji uczniów niepełnosprawnych
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Maria Chodakowska, Zdzisław Kazanowski
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę postaw nauczycielskich w różnych typach szkół (region lubelski) wobec integracji szkolnej. Do tego celu wykorzystano Skalę Postaw wobec Integracji Szkolnej Dzieci Niepełnosprawnych (oprac. Winzer) oraz autorski kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział 165 nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjów, szkół średnich (nauczyciele przedmiotów humanistyczno-artystycznych i matematyczno-przyrodniczych). Około 73% nauczycieli postrzega edukację integracyjną poprzez pryzmat korzyści dla uczniów objętych tym typem edukacji (co czwarty nauczyciel uważa, że jest to obciążenie dla niego). Z badań wynika, że im młodsza wiekowo grupa nauczycieli, tym natężenie ogólnej postawy wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych większe. Wnioski z badań potwierdzają, że badana grupa dostrzega więcej korzyści z edukacji integracyjnej dla dzieci tu i teraz niż w ich dorosłym życiu.

Deskryptory TESE: nauczyciel, postawa, uczeń, kształcenie specjalne, problemy zdrowotne, kształcenie integracyjne, osoby niepełnosprawne, nauczanie
TESE descriptors: teacher, attitude, pupil, special needs education, health problems, inclusive education, people with disabilities, teaching
Publikacje:
  • Chodakowska, M. i Kazanowski, Z. (2005). Postawy nauczycieli wobec integracji uczniów niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 3-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"