Tytuł badania: |
Postawy nauczycieli wobec integracji uczniów niepełnosprawnych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Maria Chodakowska, Zdzisław Kazanowski |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę postaw nauczycielskich w różnych typach szkół (region lubelski) wobec integracji szkolnej. Do tego celu wykorzystano Skalę Postaw wobec Integracji Szkolnej Dzieci Niepełnosprawnych (oprac. Winzer) oraz autorski kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział 165 nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjów, szkół średnich (nauczyciele przedmiotów humanistyczno-artystycznych i matematyczno-przyrodniczych). Około 73% nauczycieli postrzega edukację integracyjną poprzez pryzmat korzyści dla uczniów objętych tym typem edukacji (co czwarty nauczyciel uważa, że jest to obciążenie dla niego). Z badań wynika, że im młodsza wiekowo grupa nauczycieli, tym natężenie ogólnej postawy wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych większe. Wnioski z badań potwierdzają, że badana grupa dostrzega więcej korzyści z edukacji integracyjnej dla dzieci tu i teraz niż w ich dorosłym życiu. |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, postawa, uczeń, kształcenie specjalne, problemy zdrowotne, kształcenie integracyjne, osoby niepełnosprawne, nauczanie |
TESE descriptors: |
teacher, attitude, pupil, special needs education, health problems, inclusive education, people with disabilities, teaching |
Publikacje: |
- Chodakowska, M. i Kazanowski, Z. (2005). Postawy nauczycieli wobec integracji uczniów niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 3-14.
|