BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej uczniów niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z wadą słuchu
Instytucja:
Data: 2001
Badacz: Małgorzata Zaborniak-Sobczak
Abstrakt:

Celem badań było rozpoznanie nauczycielskich postaw wobec uczniów niepełnosprawnych (głównie z wadą słuchu) oraz ich integracji. Badania przeprowadzono w jednej z rzeszowskich szkół podstawowych (do tej szkoły uczęszczają uczniowie słabosłyszący i niesłyszący). Grupę porównawczą stanowili nauczyciele z innej szkoły podstawowej, którzy nie mieli kontaktu z uczniem niepełnosprawnym. Przyjęto następujące hipotezy badawcze: nauczyciele mający kontakty pozalekcyjne z uczniem niesłyszącym częściej dostrzegają pozytywne aspekty, jakie niesie integracja szkolna uczniów niepełnosprawnych; nauczyciele szkoły masowej, w której nie uczy się żaden uczeń z widoczną niepełnosprawnością, rzadziej dostrzegają pozytywy integracji, częściej natomiast wskazują na negatywne aspekty integracji szkolnej uczniów niepełnosprawnych; integracja częściowa uczniów z wadą słuchu, a co się z tym wiąże, liczne kontakty pozalekcyjne uczniów z nauczycielami niespecjalistami, stwarzają sytuację, w której nauczyciele częściej dostrzegają pozytywy integracji szkolnej uczniów niepełnosprawnych. W badaniach zastosowano sondaż diagnostyczny oraz technikę anonimowej ankiety (o charakterze skali w opracowaniu Winzera). Łącznie przebadano 48 nauczycieli ze szkół masowych. Nauczyciele, którzy mają kontakt z uczniami niepełnosprawnymi, wykazują więcej skłonności w dostrzeganiu pozytywnych aspektów integracji szkolnej uczniów niepełnosprawnych. Nauczyciele, którzy nie pracują na co dzień z uczniami niepełnosprawnymi, przyznają, że nie znają metod do pracy z uczniem z deficytem słuchu; nie znają oni także sposobów umożliwiających skuteczne komunikowanie się z takim uczniem.

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, nauczyciel, postawa, kształcenie integracyjne, upośledzenie, upośledzenie słuchu, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła podstawowa
TESE descriptors: people with disabilities, teacher, attitude, inclusive education, disability, hearing impairment, teacher-student relation, primary school
Publikacje:
  • Zaborniak-Sobczak, M. (2004). Postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej uczniów niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z wadą słuchu. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 71-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"