BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niektóre cechy osobowości kandydatów przyjętych na kierunki turystyka i rekreacja krakowskiej AWF
Data: październik 1990
Badacz: Jan Fenczyn, Irena Surówka-Fenczyn
Abstrakt:

Celem badania było określenie cech osobowości kandydatów na studia z turystyki i rekreacji na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Próbowano stwierdzić, czy kandydaci przyjęci na studia na obu kierunkach spełniają takie warunki jak: łatwość przystosowania się do zmiennej sytuacji zewnętrznej, duża szybkość uczenia się, twórcze i oryginalne myślenie, otwartość na ludzi i ich oczekiwania, łatwość nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych oraz bezkonfliktowe funkcjonowanie społeczne. W badaniu wzięło udział 92 studentów pierwszego roku turystyki i 54 pierwszego roku rekreacji (studia dzienne; przyjęci na rok akademicki 1990/1991). Pomiaru dokonano za pomocą Ogólnego Testu Klasyfikacyjnego w polskiej adaptacji. Do badania ekstrawersji–introwersji i neurotyzmu wykorzystano Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka w adaptacji M. Choynowskiego. Pomiar poziomu agresji przeprowadzono za pomocą testu Nastroje i humory A.H. Bussa i A. Durkee (opracowanie M. Kosewskiego). 30,82% studentów wykazało się ponadprzeciętnym poziomem inteligencji. Jednak aż 23,28% osób odbiegało od normy in minus – zwłaszcza w grupie studiujących rekreację. Okazało się, że studenci rekreacji posługują się mniejszym zasobem słownictwa, gorzej radzą sobie również z zadaniami wymagającymi wykorzystania wyobraźni przestrzennej. Badanie wykazało, że mężczyźni osiągają wyższy poziom inteligencji ogólnej niż kobiety. Zatem można uznać – na podstawie wyników testu OTK – że kobiety i studenci rekreacji nie osiągnęli wystarczająco rozwiniętej sprawności umysłowej. Studenci rekreacji zachowywali się bardziej ekstrawertycznie w porównaniu ze studentami turystyki. W badanej populacji kobiety okazały się bardzie ekstrawertyczne niż mężczyźni. Więcej cech neurotycznych zaobserwowano u studentów rekreacji niż u badanych z turystyki. Na obu kierunkach bardziej neurotyczni okazali się mężczyźni niż kobiety. 86,25% badanych charakteryzowało się co najmniej przeciętnym nasileniem zachowań ekstrawertycznych w relacjach interpersonalnych. Studenci rekreacji okazali się bardziej agresywni niż studenci turystyki, towarzyszyło im również większe poczucie winy. Poziom agresji fizycznej i negatywizmu był bardziej nasilony w przypadku mężczyzn niż kobiet. Mimo to ogólny poziom agresji był większy u studentek niż u studentów. Na podstawie wyników badania można postulować, by zwiększyć ewentualnie niektóre wymagania stawiane kandydatom na studia na kierunkach turystyka i rekreacja. Warto również lepiej ukierunkować pracę wychowawczą w toku dydaktycznym, by zmniejszać nasilenie zachowań niepożądanych u studentów.

Deskryptory TESE: osobowość, indywidualizm, inteligencja, absolwent, przejście ze szkoły średniej do wyższej, turystyka
TESE descriptors: personality, individualism, intelligence, school leaver, transition from upper secondary to higher education, tourism
Publikacje:
  • Fenczyn, J., Surówka-Fenczyn, I., Kasperczyk, T. i Maciejowski, J. (1992). Niektóre cechy osobowości kandydatów przyjętych na kierunki turystyka i rekreacja krakowskiej AWF. Folia Turistica, 3, 3-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"