BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niektóre cechy osobowości młodzieży agresywnej
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Irena Pufal-Struzik
Abstrakt:

Celem badania była próba określenia związków między wybranymi cechami osobowości i spostrzeganymi przez młodzież agresywną postawami rodzicielskimi a agresją. Weryfikowano hipotezy: silny lęk jako stan i cecha osobowości wiąże się z wysokim poziomem agresywności w zachowaniu; zewnętrzna lokalizacja kontroli zachowania charakteryzuje młodzież wysoko agresywną; wyższe zapotrzebowanie na stymulację odczuwa młodzież silnie agresywna; postawy wychowawcze rodziców agresywnej młodzieży charakteryzują: dystans uczuciowy, silna kontrola psychologiczna, nadmierna autonomia przyznawana dziecku w procesie wychowania. Badaniem objęto 350 uczniów szkół średnich w wieku 16-18 lat. Zastosowano kwestionariusz Nastroje i humory (polska adaptacja inwentarza A.H. Bussa i A. Durkee), Arkusz zachowania się ucznia B. Markowskiej, Kwestionariusz samooceny (ISCL) C.D. Spielbergera, M. Tysarczyk i K. Wrześniewskiego, Kwestionariusz do badania poczucia kontroli (KBPK) G. Krasowicz i A. Kurzyp-Wojnarskiej, Skalę poszukiwania wrażeń (SSS) M. Zuckermana, Kwestionariusz do badania zachowania się rodziców w percepcji dziecka (CRPBI) E.S. Schaefera w adaptacji S. Kowalskiego. 21,43% badanych stanowili agresywni chłopcy, 25% agresywne dziewczęta; u chłopców dominowały negatywizm i napastliwość słowna, drażliwość przejawiało 71,43% chłopców i 65% dziewcząt; podwyższony lęk jako cecha osobowości występował odpowiednio u 90,48% chłopców i 60% dziewcząt. Nie potwierdzono hipotez o współwystępowaniu silnego lęku z wyższym poziomem agresji oraz z zewnętrzną lokalizacją kontroli. Potwierdzono związek agresywności ze wzmożonym zapotrzebowaniem na stymulację. W zakresie postaw charakteryzujących dystans uczuciowy istotnie częściej w wychowaniu młodzieży agresywnej występowała postawa odrzucająca u matek i ojców; stwierdzono też istotną różnicę w zakresie postawy wrogiego odsuwania się rodziców od dziecka; częściej w grupie agresywnych badanych pojawiało się nieprzyjazne nastawienie do dziecka i unikanie kontaktów z nim. W zakresie postaw dotyczących kontroli psychologicznej rodzice badanych agresywnych istotnie częściej stosowali ścisły nadzór, przymus, wrogi nadzór. W zakresie autonomii rodziców agresywnych badanych istotnie częściej charakteryzowały: stosowanie przymusu, rozluźniona dyscyplina, skrajna autonomia, niekonsekwentna dyscyplina.

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, płeć, płeć męska, płeć żeńska, osobowość, relacja rodzice – dziecko, zachowania, psychologia, postawa, uczeń
TESE descriptors: youth, secondary school, gender, male, female, personality, parent-child relation, behaviour, psychology, attitude, pupil
Publikacje:
  • Pufal-Struzik, I. (1997). Niektóre cechy osobowości młodzieży agresywnej. Psychologia Wychowawcza, 2, 151-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"