BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niektóre cechy szkół społecznych Białegostoku
Data: maj 1995 – czerwiec 1995
Badacz: Agata Dorota Popławska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były cechy konstytutywne szkół społecznych w Białymstoku. Podstawą analizy badawczej były wypowiedzi dyrektorów, analiza statutów szkół oraz obserwacja. Przeanalizowano funkcjonowanie czterech szkół. Głównym źródłem finansowania w placówkach objętych badaniem było czesne płacone przez rodziców. Szkoły korzystały także z niewielkiej dotacji budżetowej. Niektóre placówki organizowały aukcje charytatywne albo prowadziły punkty usługowe (np. ksero). Średnia wysokość czesnego wynosiła 110-115 zł. Wyboru na dyrektora szkoły dokonywał zarząd na podstawie konkursu na to stanowisko. Od nauczycieli wymagano: otwartości, elastyczności, entuzjazmu, zaangażowania, kreatywności, skuteczności działania, dyspozycyjności, sprawdzenia się w roli nauczyciela jako przewodnika, opiekuna i przyjaciela ucznia. Do obowiązków nauczycieli należało: systematyczne pogłębianie wiedzy i umiejętności, przestrzeganie kultury współżycia w szkole i poza nią, odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów, dbałość o jakość pracy dydaktycznej i wychowawczej. Trzy szkoły posiadały własne biblioteki: w dwóch było po 2000 woluminów, w jednej – 1000. W czwartej placówce bibliotekę dopiero organizowano. W każdej szkole znajdowały się telewizory, magnetofony i magnetowidy. W SSP nr 1 były cztery komputery, w SSP nr 2 – trzy, w SSP nr 3 – osiem. Liczebność klas wynosiła od 14 do 16 osób. W każdej placówce odbywały się różnorodne zajęcia pozalekcyjne. We wszystkich placówkach organizowano lekcje z przedmiotów niewystępujących w ramowym planie nauczania MEN; najczęściej były to drugi język obcy, informatyka, ekologia albo szachy. W jednej ze szkół w ramach godziny wychowawczej wprowadzono zajęcia z dramy. W niektórych klasach I–III wprowadzano autorskie programy nauczania.

Deskryptory TESE: szkolnictwo podstawowe, szkolnictwo prywatne, szkoła płatna, szkoła niepubliczna, szkoła podstawowa, dyrektor szkoły, dyscyplina szkolna, finansowanie edukacji, wyposażenie, liczebność klasy
TESE descriptors: primary education, private education, fee-paying school, private school, primary school, headteacher, school discipline, financing of education, equipment, class size
Publikacje:
  • Popławska, A.D. (1996). Niektóre cechy szkół społecznych Białegostoku. Test, 1, 134-137.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"