BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samoocena aktywności innowacyjnej nauczycieli a preferencje wartości moralnych
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Irena Pufal-Struzik
Abstrakt:

Przedmiotem badania była zależność samooceny aktywności innowacyjnej nauczycieli od ich preferencji wartości moralnych. Próbowano również określić, jaka jest grupowa świadomość wartości moralnych wśród nauczycieli, jaka jest ich hierarchia wartości, a także – jaki stosunek mają nauczyciele wobec innowacji pedagogicznych. Do pomiaru wartości preferowanych przez badaną populację wykorzystano TWWM C. Matusewicza, zawierający 20 pozycji: wygoda życiowa, zaangażowanie społeczne, konsumpcja, władza, bycie moralnym, twórczość, przyjemność, patriotyzm, oszczędzanie, spokój wewnętrzny, ekscytacja życiem, zbawienie, spryt, skuteczne działanie, ciepło rodzinne, niezależność, miłość, wartości wewnętrzne, wartości zawodowe, sceptycyzm. Nauczyciele oceniali ważność każdej z tych wartości w skali od 1 do 5. Postawy wobec innowacji pedagogicznych mierzono za pomocą kwestionariusza ankiety, zawierającego pięć pytań. W badaniu wzięły udział 73 studentki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach. 34 respondentki miały wykształcenie niepełne wyższe, a pozostałe – wykształcenie wyższe. 43,8% badanych było w wieku od 22 do 24 lat. 43,8% pochodziło z rodzin inteligenckich. Tylko jedna osoba z przedziału wiekowego 27–45 lat odczuwała bardzo słabą potrzebę wprowadzania innowacji pedagogicznych. Pozostałe badane określały tę potrzebę jako średnią (13 respondentek w wieku od 22 do 26 lat i 18 w wieku od 27 do 46), silną (odpowiednio dla przedziałów wiekowych: 19 i 10 osób) oraz bardzo silną (odpowiednio cztery i osiem). Do najczęściej wymienianych czynników utrudniających wprowadzanie innowacji respondentki zaliczyły: niedostateczne wyposażenie w środki dydaktyczne (31,5% wskazań), niekorzystną i demotywującą atmosferę wśród pracowników (17,8%), brak poparcia ze strony przełożonych (16,43%), brak czasu (15,06%) oraz złe warunki lokalowe szkoły (9,58%). Tylko 1,36% badanych nie odczuwało żadnych utrudnień w działalności innowacyjnej. Tyle samo respondentek skarżyło się na zbyt małe gratyfikacje za dodatkowy wysiłek nauczyciela wprowadzającego innowacje pedagogiczne. 25 studentek uznało, że we wprowadzaniu innowacji najbardziej pomagają odpowiednie cechy osobowości sprzyjające tego typu aktywności. W opinii 23,28% badanych do aktywności innowacyjnej motywuje pozytywny stosunek dyrekcji do nauczycieli innowatorów. Według 21,91% respondentek korzystna atmosfera w gronie nauczycieli sprzyja działalności innowacyjnej w szkole. Konieczność dobrze wyposażonej bazy szkolnej podało tylko 9,58% badanych. W hierarchii preferowanych wartości moralnych na pierwszym miejscu znalazło się bycie moralnym i spolegliwym; tę pozycję wskazało 39,13% nauczycielek (tj. dziewięć osób spośród 23 aktywnych innowacyjnie). Na drugim miejscu nauczyciele innowatorzy wymieniali ciepło rodzinne i wartości kręgu domowego – 17,39% (cztery osoby). Na kolejnych pozycjach znalazły się takie wartości jak: twórczość i nowatorstwo (dwie osoby), wygoda życiowa (dwie osoby), skuteczne działanie (jedna osoba), skuteczne działanie (jedna), zaangażowanie społeczne (jedna), ekscytacja życiem, pięknem i swobodą artystyczną (jedna), patriotyzm (jedna) oraz miłość (jedna). Nauczyciele aktywni na polu innowacyjności pedagogicznej bardziej od pozostałych cenią wartości zawodowe i skutecznego oraz aktywnego działania. Respondenci wyrazili potrzebę upowszechniania wiedzy i badań na temat innowacji pedagogicznych; tylko niewielu z nich miało odwagę, by pisać o własnym dorobku w tej dziedzinie. Wyniki badania ujawniły konieczność stosowania i wypracowania skuteczniejszych metod oraz form inspirowania do działań innowacyjnych.

Deskryptory TESE: nauczyciel, innowacja edukacyjna, metoda nauczania, metoda aktywizująca, etyka zawodowa, postawa, zachowania społeczne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: teacher, educational innovation, teaching method, activity method, professional code, attitude, social behaviour, social competences
Publikacje:
  • Pufal-Struzik, I. (1991). Samoocena aktywności innowacyjnej nauczycieli a preferencje wartości moralnych. Kieleckie Studia Pedagogiczne i Psychologiczne, 5, 49-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"