BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak żyją Polacy
Instytucja:
Data: maj 1999
Badacz: Lidia Beskid, Henryk Domański, Michał Federowicz, Barbara Gąciarz, Juliusz Gardawski, Piotr Gliński, Krzysztof Gorlach, Krystyna Janicka, Marian Kempny, Joanna Kurczewska, Edmund Mokrzycki, Antonina Ostrowska, Hanna Palska, Włodzimierz Pańków, Andrzej Rychard, Joanna Sikorska, Elżbieta Tarkowska, Jacek Wasilewski, Włodzimierz Wesołowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były takie zagadnienia jak: opinie na temat zmian ustrojowych i reform podejmowanych przez rząd, charakterystyka położenia społecznego związana z wykształceniem i pozycją zawodową, styl życia, zdrowie Polaków, materialne warunki życia i in. W badaniu wzięły udział 1323 osoby powyżej 18. roku życia. Badania wykazały, że osoby z wykształceniem średnim zawodowym, a przede wszystkim z wykształceniem wyższym, pracujące w sektorze prywatnym, zarabiają znacznie więcej w porównaniu z latami poprzednimi. Najwięcej pieniędzy wydaje się w gospodarstwach domowych na żywność, następnie kolejno na: odzież i obuwie, mieszkanie (opłaty), naukę, zdrowie, higienę osobistą. 13,5% badanych z miasta i 4,5% ze wsi oceniło, że mają bardzo dużą możliwość wyboru szkoły średniej dla dzieci. 41,5% badanej populacji stwierdziło, że taka możliwość jest raczej duża, 31,1% – raczej mała, 9,3% – bardzo mała albo żadna. W porównaniu z badaniami z 1996 roku ocena możliwości wpływu na wybór szkoły znacznie się zwiększyła. Dla córek 55,5% respondentów ze wsi i 68,8% z miasta wybrałoby liceum ogólnokształcące, 32,4% ze wsi i 28,3% z miasta – liceum zawodowe albo technikum, 8% ze wsi i 1,7% z miasta – zasadniczą szkołę zawodową, 2,5% ze wsi i 1,3% z miasta - kurs zawodowy albo naukę w zakładzie rzemieślniczym. Odsetek osób, które wybrałyby liceum ogólnokształcące dla synów, zmniejszył się w porównaniu z córkami: 25,6% osób ze wsi i 38,6% z miasta opowiedziało się za takim wyborem. 57,5% badanych ze wsi i 54,7% z miasta wolałoby, żeby ich synowie uczyli się w liceum zawodowym albo technikum, 13,5% ze wsi i 3,7% – w zasadniczej szkole zawodowej, 1,2% ze wsi i 2,3% z miasta – na kursie zawodowym albo w zakładzie rzemieślniczym. Prawie wszyscy badani bez względu na posiadane wykształcenie wybraliby dla swoich córek studia na kierunkach nietechnicznych, np. pedagogiczne, prawnicze, ekonomiczne, medyczne i inne. Co ciekawe, około 80–88% respondentów opowiedziało się za takim wyborem także dla swoich synów.

Deskryptory TESE: wybór szkoły, wybór studiów, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa, szkolnictwo średnie, wychowanie dziecka, opieka nad młodzieżą, rodzice
TESE descriptors: choice of school, choice of studies, higher education, higher education, secondary education, child rearing, youth protection, parents
Publikacje:
  • Domański, H., Ostrowska, A. i Rychard, A. (red.). (2000). Jak żyją Polacy. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"