BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współczesne czasopisma dziecięce w opinii nauczycieli
Instytucja:
Data: listopad 1995 – styczeń 1996
Badacz: Jolanta Dzieniakowska, Jerzy Myśliński
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii studentek zaocznych studiów pedagogicznych ze specjalizacji nauczanie początkowe na temat czasopism dziecięcych. Badaniem objęto 300 słuchaczek pierwszego roku studiów we Wszechnicy Świętokrzyskiej w Kielcach. Badane zostały poproszone o scharakteryzowanie jednego najlepiej im znanego tytułu z prasy dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Z badania wykluczono od lat wydawane tytuły Miś, ŚwierszczykPłomyczek oraz tytuł o ugruntowanej renomie: Zwierzaki. Większość badanych stanowiły absolwentki studiów nauczycielskich z lat 80., nauczycielki klas I-III w szkołach podstawowych oraz w przedszkolach. Większość mieszkała na Kielecczyźnie i w sąsiednich województwach. Najczęściej wymienianym tytułem okazało się czasopismo Ciuchcia (75 wskazań), które ocenione zostało jako dobrze spełniające funkcje dydaktyczne i wychowawcze, m.in. poprzez zapoznawanie dzieci z kulturą i obyczajami różnych narodów czy uczenie właściwego podejścia do osób pokrzywdzonych oraz starszych. Na kolejnym miejscu znalazło się czasopismo Bęc (61) m.in. z powodu rozwijania spostrzegawczości i logicznego myślenia czy doskonalenia sprawności manualnej i stwarzania możliwości do przyswojenia pojęć matematycznych. Domowe Przedszkole znalazło się na trzecim miejscu (45) i w niektórych wypowiedziach określone zostało jako zbyt trudne i nienadające się do samodzielnej pracy dla dziecka; krytykowane było za brak cyklicznych opowiadań. Jednak czasopismo to chwalono za rozwijanie myślenia, spostrzegawczości, orientacji i zdolności manualnych dziecka, proponowanie nowych zabaw i technik pracy z dziećmi, szatę graficzną itp. Kolejne miejsca pod względem wskazań badanych zajęły czasopisma: 2 x Tygodnik DD (39), Pentliczek (26), Dumbo (15), Już Czytam (pięć wskazań), Muminki (cztery), Gazeta Dzieci (trzy), Moje Pismo Tęcza (dwa), Promyk Jutrzenki (dwa), Maluj Razem z Nami (dwa), Diablik (dwa). Po jednej wypowiedzi otrzymały: Tip Dzieciom, Skierka, Kwak, W słońcuZ Angielskim do Dziecka.

Deskryptory TESE: literatura dla dzieci i młodzieży, student, szkoła wyższa, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: children's and youth literature, student, higher education, generalist teacher, basic education
Publikacje:
  • Dzieniakowska, J. i Myśliński J. (1996). Współczesne czasopisma dziecięce w opinii nauczycieli (komunikat). Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej, 4, 121-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"