BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współczesna proza w odbiorze siódmoklasistów (na podstawie badań odbioru opowiadania Łuk Bo Carpelana)
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Halina Popławska
Abstrakt:

Badanie dotyczyło odbioru utworu Łuk. Opowiadanie o lecie, które było inne fińskiego pisarza Bo Carpelana (przeł. Z. Łanowski, Warszawa 1972). Przeprowadzono je w szkole ćwiczeń Uniwersytetu Gdańskiego. W badaniu wzięło udział 28 uczniów kończących klasę siódmą. Respondenci pisemnie odpowiadali na sześć pytań dotyczących różnych elementów struktury utworu. Badani wykazali podstawowe kompetencje w zakresie odbioru dzieła epickiego; prace świadczyły o rozumieniu najistotniejszych właściwości świata przedstawionego, umiejętności określania miejsca akcji, wyodrębniania i charakteryzowania postaci w związku z fabułą opowiadania, ich rolą w strukturze utworu. Zaobserwowano, że ankietowani mieli trudności ze wskazaniem podstawowych ról nadawczych w utworze; niektórzy uczniowie potrafili określić wymowę ideową utworu i intuicyjnie odczytywali jego całościowy sens.

Deskryptory TESE: literatura, szkoła podstawowa, uczeń, rozwój poznawczy, rozumienie, umiejętności pisania
TESE descriptors: literature, primary school, pupil, cognitive development, comprehension, written skills
Publikacje:
  • Popławska, H. (1998). Współczesna proza w odbiorze siódmoklasistów (na podstawie badań odbioru opowiadania "Łuk" Bo Carpelana). Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe w Szkole, 10, 141-150.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"