Abstrakt: |
W ramach artykułu poświęconego edukacji dorosłych przeprowadzono analizę statystyczną danych GUS-u z 2009 roku dotyczących tego zagadnienia. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że z edukacji dorosłych korzystały przede wszystkim osoby wykształcone, pracujące, młode, z miast i często dobrze zarabiające. Ogółem 35,8% osób w wieku 25-64 lat podejmowało aktywność edukacyjną, najczęściej nieformalną (25,4%), przy czym różne formy kształcenia były przez dorosłych łączone. Udział w edukacji dorosłych był wyrównany ze względu na płeć (kobiety – 36,2%, mężczyźni – 35,4%), stwierdzono natomiast zróżnicowanie terytorialne (miasta – 41,8%, wieś – 25,3%). Jeszcze większe rozbieżności wystąpiły w przypadku uwzględnienia wieku badanych. W grupie wiekowej 25-29 lat kształciło się 50,3% osób, natomiast w grupie wiekowej 60-64 lata jedynie 3,5% uczestniczyło w edukacji pozaformalnej, a 14,7% w edukacji nieformalnej. Analogiczna zależność pojawiła się w przypadku poziomu wykształcenia. Wśród osób z wykształceniem wyższym w edukacji dorosłych uczestniczyło 73,7% osób, z wykształceniem policealnym – 50,9%, średnim zawodowym lub ogólnokształcącym – 37,8%, zasadniczym zawodowym – 20,2%, gimnazjalnym/podstawowym/bez wykształcenia – 11,1%. Najliczniejsza grupa wśród uczestników edukacji dorosłych miała wykształcenie wyższe w zakresie nauk społecznych, prawa i ekonomii (19,5%). Osoby pracujące (45,3%) częściej kształciły się od bezrobotnych (27%) i biernych zawodowo (16%). |