BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współczesne debaty o edukacji dorosłych
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Anna Frąckowiak
Abstrakt:

W ramach artykułu poświęconego edukacji dorosłych przeprowadzono analizę statystyczną danych GUS-u z 2009 roku dotyczących tego zagadnienia. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że z edukacji dorosłych korzystały przede wszystkim osoby wykształcone, pracujące, młode, z miast i często dobrze zarabiające. Ogółem 35,8% osób w wieku 25-64 lat podejmowało aktywność edukacyjną, najczęściej nieformalną (25,4%), przy czym różne formy kształcenia były przez dorosłych łączone. Udział w edukacji dorosłych był wyrównany ze względu na płeć (kobiety – 36,2%, mężczyźni – 35,4%), stwierdzono natomiast zróżnicowanie terytorialne (miasta – 41,8%, wieś – 25,3%). Jeszcze większe rozbieżności wystąpiły w przypadku uwzględnienia wieku badanych. W grupie wiekowej 25-29 lat kształciło się 50,3% osób, natomiast w grupie wiekowej 60-64 lata jedynie 3,5% uczestniczyło w edukacji pozaformalnej, a 14,7% w edukacji nieformalnej. Analogiczna zależność pojawiła się w przypadku poziomu wykształcenia. Wśród osób z wykształceniem wyższym w edukacji dorosłych uczestniczyło 73,7% osób, z wykształceniem policealnym – 50,9%, średnim zawodowym lub ogólnokształcącym – 37,8%, zasadniczym zawodowym – 20,2%, gimnazjalnym/podstawowym/bez wykształcenia – 11,1%. Najliczniejsza grupa wśród uczestników edukacji dorosłych miała wykształcenie wyższe w zakresie nauk społecznych, prawa i ekonomii (19,5%). Osoby pracujące (45,3%) częściej kształciły się od bezrobotnych (27%) i biernych zawodowo (16%).

Deskryptory TESE: dane statystyczne, edukacja dorosłych, obszar miejski, obszar wiejski, wiek, nierówności regionalne, nierówność społeczna, struktura społeczna
TESE descriptors: statistical data, adult education, urban area, rural area, age, regional inequality, social inequality, social structure
Publikacje:
  • Frąckowiak, A. (2010). Współczesne debaty o edukacji dorosłych. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika, 26, 111-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"