Tytuł badania: |
Diagnostyczność oceny opisowej w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej |
Instytucja: |
|
Data: |
1997 |
Badacz: |
Kazimiera Dutkiewicz |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była diagnostyczność oceny opisowej w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Badaniem objęto 136 uczniów z pięciu klas. Wykorzystano kartę do oceny opisowej ucznia na pierwsze półrocze (wypełnianą w trakcie badania przez nauczycieli) oraz dokonano pomiaru wyników nauczania za pomocą testów dydaktycznych z języka polskiego i matematyki. Porównano również oceny nauczycielskie wyprowadzone z oceny opisowej z wynikami testów. Ocena szkolna wyprowadzona z oceny opisowej z języka polskiego w stosunku do ocen szkolnych z tego przedmiotu okazała się diagnostyczna – największa zgodność między ocenami miała miejsce w przypadku czytania i mówienia, mniejsza zbieżność pojawiła się zaś w przypadku pisania. Stopnie wyprowadzone z oceny opisowej z matematyki okazały się silnie skorelowane z wynikami testu dydaktycznego z tego przedmiotu. Zaobserwowano dużą zbieżność między ocenami wyprowadzonymi z oceny opisowej a oceną ogólną wystawioną na koniec roku szkolnego, szczególnie w zakresie mówienia i czytania, w mniejszym stopniu w zakresie pisania i umiejętności z matematyki. |
Deskryptory TESE: |
ocena uczących się, ocenianie, ocena sumatywna, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym |
TESE descriptors: |
evaluation of students, marking, summative evaluation, primary school, basic education |
Publikacje: |
- Dutkiewicz, K. (1999). Diagnostyczność oceny opisowej w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej, 10, 143-158.
|