Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie treści programowe uczniowie chcieliby realizować w ramach lekcji WF-u, jakie preferują kryteria oceny oraz co sądzą o dotychczasowym systemie oceniania. Badanie zrealizowano w Liceum Ogólnokształcącym im. Piotra Wysockiego w Warce, gdzie objęto nim 207 uczniów klas I-IV, z czego 110 stanowiły dziewczęta, a 97 – chłopcy. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety i testy wielokrotnego wyboru. Badanie poprzedzono pilotażem, który objął 10 osób oraz którego celem było wypróbowanie przydatności kwestionariuszy. Wyniki badania ujawniły, że dla większości uczniów najważniejszym kryterium oceny z WF-u powinny być zaangażowanie, aktywność i systematyczność uczniów (72%, częściej dziewczęta). Na kolejnym miejscu znalazły się poziom sprawności fizycznej (56%, częściej chłopcy) oraz koleżeński stosunek i pomoc współćwiczącym (45%, częściej chłopcy). Istotne okazały się również umiejętności ruchowe (43%, częściej chłopcy). Ranking ważności kryteriów ujawnił pewne różnice między dziewczętami i chłopcami – te pierwsze umieściły na szczycie hierarchii zaangażowanie, następnie umiejętności ruchowe oraz sprawność fizyczną. Chłopcy podkreślali znaczenie sprawności fizycznej, następnie zaangażowania i na trzecim miejscu – umiejętności ruchowych. Do treści programowych preferowanych przez badanych uczniów należały przede wszystkim gry zespołowe (91,3%, częściej chłopcy), następnie ćwiczenia siłowe oraz kształtujące sylwetkę w siłowni (76,3%, częściej chłopcy), pływanie, sporty wodne oraz gry i zabawy wodne (75,8%, częściej dziewczęta) oraz rajdy piesze i rowerowe, biwaki, wycieczki (65,7%, częściej dziewczęta). Do umiejętności, które powinny być kształtowane na zajęciach z WF-u, badani zaliczyli przede wszystkim umiejętność wykorzystania basenów i naturalnych zbiorników wodnych do pływania, uprawiania sportów wodnych, gier i zabaw (75,4%, częściej chłopcy), samodzielny wybór dowolnego sprzętu sportowego i wykorzystanie go w celach sportowych i rekreacyjnych (73,4%, częściej chłopcy) oraz dbałość o sylwetkę, wygląd zewnętrzny i higienę ciała (70,5%, częściej dziewczęta). |