BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie uczniów szkoły ponadpodstawowej o przedmiocie i kryteriach oceny szkolnej z wf
Data: luty 1998 – marzec 1998
Badacz: Robert Maciej Węgrzynek
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie treści programowe uczniowie chcieliby realizować w ramach lekcji WF-u, jakie preferują kryteria oceny oraz co sądzą o dotychczasowym systemie oceniania. Badanie zrealizowano w Liceum Ogólnokształcącym im. Piotra Wysockiego w Warce, gdzie objęto nim 207 uczniów klas I-IV, z czego 110 stanowiły dziewczęta, a 97 – chłopcy. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety i testy wielokrotnego wyboru. Badanie poprzedzono pilotażem, który objął 10 osób oraz którego celem było wypróbowanie przydatności kwestionariuszy. Wyniki badania ujawniły, że dla większości uczniów najważniejszym kryterium oceny z WF-u powinny być zaangażowanie, aktywność i systematyczność uczniów (72%, częściej dziewczęta). Na kolejnym miejscu znalazły się poziom sprawności fizycznej (56%, częściej chłopcy) oraz koleżeński stosunek i pomoc współćwiczącym (45%, częściej chłopcy). Istotne okazały się również umiejętności ruchowe (43%, częściej chłopcy). Ranking ważności kryteriów ujawnił pewne różnice między dziewczętami i chłopcami – te pierwsze umieściły na szczycie hierarchii zaangażowanie, następnie umiejętności ruchowe oraz sprawność fizyczną. Chłopcy podkreślali znaczenie sprawności fizycznej, następnie zaangażowania i na trzecim miejscu – umiejętności ruchowych. Do treści programowych preferowanych przez badanych uczniów należały przede wszystkim gry zespołowe (91,3%, częściej chłopcy), następnie ćwiczenia siłowe oraz kształtujące sylwetkę w siłowni (76,3%, częściej chłopcy), pływanie, sporty wodne oraz gry i zabawy wodne (75,8%, częściej dziewczęta) oraz rajdy piesze i rowerowe, biwaki, wycieczki (65,7%, częściej dziewczęta). Do umiejętności, które powinny być kształtowane na zajęciach z WF-u, badani zaliczyli przede wszystkim umiejętność wykorzystania basenów i naturalnych zbiorników wodnych do pływania, uprawiania sportów wodnych, gier i zabaw (75,4%, częściej chłopcy), samodzielny wybór dowolnego sprzętu sportowego i wykorzystanie go w celach sportowych i rekreacyjnych (73,4%, częściej chłopcy) oraz dbałość o sylwetkę, wygląd zewnętrzny i higienę ciała (70,5%, częściej dziewczęta).

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, szkoła średnia, ocena uczących się, program nauczania, ocenianie
TESE descriptors: physical education, secondary school, evaluation of students, curriculum, marking
Publikacje:
  • Węgrzynek, R.M. (1999). Opinie uczniów szkoły ponadpodstawowej o przedmiocie i kryteriach oceny szkolnej z wf. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. Dod. Biblioteczka Monograficzna, 4, 68-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"