BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie zdolnych uczniów klas początkowych na temat otoczenia oraz własnej osoby
Data: [1999]
Badacz: Gabriela Kapica
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły postawa uczniów wobec otaczającej rzeczywistości oraz ich refleksje na temat własnego wizerunku, samooceny i poczucia sprawstwa. Badaniem objęto 126 uczniów w wieku 10-11 lat (w tym 84 dziewczynki i 42 chłopców) zamieszkujących środowisko miejskie i wiejskie makroregionu południowej Polski. Na podstawie wskazań nauczycieli wyróżniono grupę uczniów zdolnych liczącą 66 osób, pozostali uczniowie tworzyli grupę kontrolną (60 osób). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem następujących technik: rozmowy z uczniem, testu niedokończonych zdań, ankietowania, wywiadu z nauczycielami-wychowawcami. W wyniku przeprowadzonego badania nie stwierdzono różnic w poglądach i ocenach dzieci z obydwu grup na temat świata dorosłych. Okazało się, że do najważniejszych wartości w życiu człowieka respondenci zaliczyli: zdrowie (38,2%), rodzinę (17,5%), wykształcenie, wiedzę (12,7%) oraz miłość (12,6%). Odnotowano, że wśród uczniów zdolnych częściej wyższe pozycje w hierarchii zajmowały: dążenie do celu, wiara w siebie oraz realizacja planów i marzeń. Ponadto okazało się, że wybory wzorów osobowych dzieci zdolnych wyraźnie różniły się od wyborów dzieci z grupy kontrolnej. Wykazano, że wśród ankietowanych z pierwszej grupy było o 17,9% więcej wskazań obejmujących osoby najbliższe z rodziny (tzn. rodziców, rodzeństwo lub dziadków). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono również, że zdecydowana większość uczniów zdolnych deklarowała wysoki lub bardzo wysoki poziom samooceny.

Deskryptory TESE: uczeń, postawa, relacje interpersonalne, uzdolniony, atmosfera w klasie, zachowania, zachowania społeczne, postawa wobec szkoły, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, samoocena, uzdolniony uczeń
TESE descriptors: pupil, attitude, interpersonal relations, gifted, classroom climate, behaviour, social behaviour, attitude towards school, primary school, basic education, self-evaluation, gifted pupil
Publikacje:
  • Kapica, G. (2001). Opinie zdolnych uczniów klas początkowych na temat otoczenia oraz własnej osoby. Kultura i Edukacja, 2, 112-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"