Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły postawa uczniów wobec otaczającej rzeczywistości oraz ich refleksje na temat własnego wizerunku, samooceny i poczucia sprawstwa. Badaniem objęto 126 uczniów w wieku 10-11 lat (w tym 84 dziewczynki i 42 chłopców) zamieszkujących środowisko miejskie i wiejskie makroregionu południowej Polski. Na podstawie wskazań nauczycieli wyróżniono grupę uczniów zdolnych liczącą 66 osób, pozostali uczniowie tworzyli grupę kontrolną (60 osób). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem następujących technik: rozmowy z uczniem, testu niedokończonych zdań, ankietowania, wywiadu z nauczycielami-wychowawcami. W wyniku przeprowadzonego badania nie stwierdzono różnic w poglądach i ocenach dzieci z obydwu grup na temat świata dorosłych. Okazało się, że do najważniejszych wartości w życiu człowieka respondenci zaliczyli: zdrowie (38,2%), rodzinę (17,5%), wykształcenie, wiedzę (12,7%) oraz miłość (12,6%). Odnotowano, że wśród uczniów zdolnych częściej wyższe pozycje w hierarchii zajmowały: dążenie do celu, wiara w siebie oraz realizacja planów i marzeń. Ponadto okazało się, że wybory wzorów osobowych dzieci zdolnych wyraźnie różniły się od wyborów dzieci z grupy kontrolnej. Wykazano, że wśród ankietowanych z pierwszej grupy było o 17,9% więcej wskazań obejmujących osoby najbliższe z rodziny (tzn. rodziców, rodzeństwo lub dziadków). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono również, że zdecydowana większość uczniów zdolnych deklarowała wysoki lub bardzo wysoki poziom samooceny. |