BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości życiowe młodzieży (na przykładzie szkół pielęgniarskich)
Instytucja:
Data: 1997 – 1998
Badacz: Marta Cebulak, Ewa Ćwirzeń, Ewa Drozd, Marta Głowacka, Janusz Mariański, Irena Wrońska
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę hierarchii wartości młodzieży uczącej się w szkołach pielęgniarskich. Badaniem audytoryjnym z wykorzystaniem ankiety objęto 737 słuchaczek i słuchaczy szkół pielęgniarskich z województwa lubelskiego, chełmskiego i częściowo tarnobrzeskiego w następujących miastach: Lublin – klasy I-III Medycznego Studium Zawodowego im. Stanisława Liebharta, klasy I-II Medycznego Studium Zawodowego (N = 260); Lubertów – Medyczne Studium Zawodowe przy Zespole Szkół nr 2 (N = 67); Kraśnik – klasy I-III Medycznego Studium Zawodowego (N = 70); Krasnystaw – Medyczne Studium Zawodowe (N = 57); Chełm – klasy I-II Zespołu Szkół Medycznych im. Władysławy Szoc (N = 55); Janów Lubelski – klasy I-II Zespołu Szkół Medycznych im. Stefanii Wołynki (N = 47); Sandomierz – Medyczne Studium Zawodowe (N = 47); Stalowa Wola – klasy II-III Medycznego Studium Zawodowego im. Hanny Chrzanowskiej (N = 44). Wyniki badania ujawniły, że młodzież ucząca się w szkołach pielęgniarskich przejawiała kompromisowy bądź celowościowy stosunek do ogólnych zasad moralnych. Wzór uznawanych autorytetów przechodził z autorytetu autorytarnego w kierunku autorytetu racjonalnego i opartego na kompetencjach. Badaną zbiorowość najbardziej różnicował stosunek do religii, co sugerowało zaznaczanie się bardziej procesu sekularyzacji niż indywidualizacji świadomości moralnej badanych. Grupę tę wyróżniał na tle reszty społeczeństwa przychylny stosunek do wartości prospołecznych. Wartości indywidualne ujawniały się raczej w sytuacji konfliktu interesu własnego i cudzego niż w deklaracjach niesienia innym pomocy i zaufania w stosunku do innych ludzi. Zaznaczyła się również skłonność do uzgadniania swoich celów życiowych z dobrem wspólnym. Wśród celów tych dominowało szczęście rodzinne i wielka wzajemna miłość, a także zdrowie, przy czym mikrospołeczna/afiliacyjna orientacja nie była wyraźnie dominująca (zaznaczyły się też takie wartości, jak zdobycie zaufania innych ludzi czy bycia przydatnym i użytecznym w społeczeństwie). Wysoką pozycję otrzymała zasada miłości bliźniego. Niską rangę uzyskały wartości materialno-konsumpcyjne i prestiżowe. Wartości religijne uznawane były przede wszystkim za wyznaczniki celów ostatecznych człowieka. Największe lęki badanych wywoływały zagrożenie chorobą, zerwanie więzi z najbliższymi oraz świadomość zmarnowanego życia.

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, postawa, religia, młodzież, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: civic values, attitude, religion, youth, vocational school
Publikacje:
  • Wrońska, I. i Mariański, J. (1999). Wartości życiowe młodzieży (na przykładzie szkół pielęgniarskich). Lublin: Akademia Medyczna i Neurocentrum.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"