BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartość języka polskiego na międzynarodowym rynku edukacyjnym i na rynku pracy. Uwagi po roku certyfikacji języka polskiego jako obcego
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: czerwiec 2004 – październik 2004
Badacz: Władysław T. Miodunka
Abstrakt:

Przedmiotem badań była znajomość języka polskiego jako obcego, sprawdzana podczas egzaminów certyfikujących na trzech poziomach: podstawowym (B1), średnim ogólnym (B2) oraz zaawansowanym (C2). Analizy materiałów zastanych dokonano na podstawie informacji uzyskanych w ramach czterech sesji egzaminacyjnych. Egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego przeprowadzono w 2004 roku pod nadzorem Państwowej Komisji Poświadczania. Jeden z nich odbył się w Berlinie (22 kandydatów), pozostałe w Polsce (Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław). Łącznie w czterech sesjach wzięło udział 106 kandydatów. Doniesienie przedstawia m.in. analizę profilów zdających egzamin. Kandydaci pochodzili z 24 państw (np. Niemcy – 31 osób; Ukraina – 12 osób; Hiszpania, Rosja, USA – po osiem osób z każdego z wymienionych krajów). W większości do egzaminu podeszły kobiety (68 kobiet, 38 mężczyzn). Pozyskane dane z ośrodków egzaminacyjnych, którymi były polskie placówki akademickie, pokazały, że egzamin z języka polskiego jako obcego jest najpopularniejszy w Krakowie (38 zdających). Biorąc pod uwagę poziom znajomości języka, należy stwierdzić, że 45 osób zadeklarowało podejście do poziomu B2. Analiza wyników egzaminów pokazała, że największymi trudnościami dla cudzoziemców (którzy nie zdali egzaminu) było: redagowanie prac pisemnych oraz rozumienie tekstów mówionych. Wyniki analizy danych pokazały rezultaty egzaminów certyfikowanych (korelacja aspektu oceny i poziomu znajomości języka). Okazało się, że średnio co piąty zdający nie przeszedł pomyślnie egzaminu (20 osób). Najwięcej osób osiągnęło wyniki na poziomie dobrym i bardzo dobrym (po 37 osób).

Deskryptory TESE: język nauczania, polski, egzamin, certyfikacja, Polska, Niemcy, efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: teaching language, Polish, examination, certification, Poland, Germany, learning outcome, study progress, re-assessment
Publikacje:
  • Miodunka, W.T. (2005). Wartość języka polskiego na międzynarodowym rynku edukacyjnym i na rynku pracy. Uwagi po roku certyfikacji języka polskiego jako obcego. Nauka, 1, 35-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"