Abstrakt: |
Celem badania była analiza znaczenia lojalności pracowniczej w życiu zawodowym pracujących studentów. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Kwestionariusz wypełniło 61 słuchaczy (w tym 55 kobiet oraz sześciu mężczyzn) studiów niestacjonarnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, którzy uczęszczali na wykład: Kapitał intelektualny w rachunkowości. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że najliczniej respondenci definiowali lojalność jako uczciwość (16,9%), następnie: oddanie się (15,5%), zaufanie (12,7%), wierność (8,5%), szczerość wobec pracodawcy (8,5%), szacunek (7%), zaangażowanie (5,6%), poświęcenie (2,8%), bycie wobec kogoś w porządku (2,8%). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdzono również, że w życiu zawodowo-społecznym największe znaczenie miała dla ankietowanych lojalność wobec rodziny. Okazało się również, że wysoko oceniło własną lojalność wobec aktualnie zatrudniającej organizacji 52,5% osób, średnio – 27,9%, bardzo wysoko – 16,4%, nisko – 3,2% (żaden z badanych nie wskazał poziomu bardzo niskiego). Ustalono ponadto, że zdaniem 45,9% respondentów lojalność jest wartością, na której zależy zarówno pracodawcom, jak i pracownikom w jednakowym stopniu, 37,7% z kolei uważało, że tylko pracownikom zależy na lojalności. Dodatkowo odnotowano również, że w opinii 93,5% ankietowanych warto być lojalnym w pracy (w tym: „zdecydowanie tak” – 27,9%, „raczej tak” – 65,6%). |