Obserwuj
Tytuł badania: |
Od jakich czynników indywidualnych zależy edukacyjna wartość dodana w szkołach wiejskich? |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń, Radosław Sterczyński |
Abstrakt: |
Celem badania było scharakteryzowanie edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w wybranych szkołach wiejskich województwa pomorskiego. Badanie przeprowadzono w 12 szkołach: 11 wiejskich i jednej miejskiej. Wzięło w nim udział łącznie 453 uczniów, którzy przystąpili do egzaminu gimnazjalnego. Do opracowania raportu posłużyły wyniki egzaminów zewnętrznych (na ich podstawie obliczono Edukacyjną Wartość Dodaną – EWD) oraz ankiety przeprowadzone wśród uczniów. Badacze skupili się na: wyodrębnieniu następujących zmiennych niezależnych (na podstawie analizy czynnikowej) – pilności, atmosfery w szkole, motywacji i aspiracji, uzdolnień humanistycznych, uzdolnień matematyczno-przyrodniczych; ustaleniu prostych zależności (na podstawie analizy regresji). Wskazano czynniki wynikające z indywidualnych cech uczniów (pilność, motywację i aspirację, aktywność) oraz czynniki określające postrzeganie relacji ucznia ze szkołą (odbiór atmosfery panującej w szkole, profesjonalizm nauczycieli). Opisano pełen model wyjaśniania osiągnięć uczniów. Wyniki badania jednoznacznie wskazały większy wpływ indywidualnych czynników na osiągnięcia szkolne niż EWD. Jednak EWD jest równie ważna, choć odgrywa rolę pośredniczącą, jeśli chodzi o wpływ na wyniki egzaminu gimnazjalnego. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono także, że EWD w szkołach wiejskich uzależniona jest od czynników indywidualnych. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja wstępna, szkoła średnia, obszar wiejski, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
examination, initial evaluation, secondary school, rural area, study progress |
Publikacje: |
- Sterczyński, R., Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (2008). Od jakich czynników indywidualnych zależy edukacyjna wartość dodana w szkołach wiejskich? Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2007-2008/2008_12_02_Od_jakich_czynnikow_indywidualnych_zalezy_edukacyjna_wartosc_dodana_w_szkolach_wiejskich.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.