BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Od jakich czynników indywidualnych zależy edukacyjna wartość dodana w szkołach wiejskich?
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń, Radosław Sterczyński
Abstrakt:

Celem badania było scharakteryzowanie edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w wybranych szkołach wiejskich województwa pomorskiego. Badanie przeprowadzono w 12 szkołach: 11 wiejskich i jednej miejskiej. Wzięło w nim udział łącznie 453 uczniów, którzy przystąpili do egzaminu gimnazjalnego. Do opracowania raportu posłużyły wyniki egzaminów zewnętrznych (na ich podstawie obliczono Edukacyjną Wartość Dodaną – EWD) oraz ankiety przeprowadzone wśród uczniów. Badacze skupili się na: wyodrębnieniu następujących zmiennych niezależnych (na podstawie analizy czynnikowej) – pilności, atmosfery w szkole, motywacji i aspiracji, uzdolnień humanistycznych, uzdolnień matematyczno-przyrodniczych; ustaleniu prostych zależności (na podstawie analizy regresji). Wskazano czynniki wynikające z indywidualnych cech uczniów (pilność, motywację i aspirację, aktywność) oraz czynniki określające postrzeganie relacji ucznia ze szkołą (odbiór atmosfery panującej w szkole, profesjonalizm nauczycieli). Opisano pełen model wyjaśniania osiągnięć uczniów. Wyniki badania jednoznacznie wskazały większy wpływ indywidualnych czynników na osiągnięcia szkolne niż EWD. Jednak EWD jest równie ważna, choć odgrywa rolę pośredniczącą, jeśli chodzi o wpływ na wyniki egzaminu gimnazjalnego. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono także, że EWD w szkołach wiejskich uzależniona jest od czynników indywidualnych. 

Deskryptory TESE: egzamin, ewaluacja wstępna, szkoła średnia, obszar wiejski, postępy w nauce
TESE descriptors: examination, initial evaluation, secondary school, rural area, study progress
Publikacje:
  • Sterczyński, R., Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (2008). Od jakich czynników indywidualnych zależy edukacyjna wartość dodana w szkołach wiejskich? Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2007-2008/2008_12_02_Od_jakich_czynnikow_indywidualnych_zalezy_edukacyjna_wartosc_dodana_w_szkolach_wiejskich.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"