BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Od improwizacji do twórczości muzyczno-ruchowej
Data: 2004 – 2007
Badacz: Elżbieta Kilińska-Apanowicz, Ewa Szatan
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy jest podejmowane przez nauczycieli zagadnienie muzycznej twórczości w edukacji wczesnoszkolnej i w zakresie jakich form wychowania muzycznego? Czy i w jakim stopniu uczeń potrafi być kreatywny muzycznie? Czy potrafi tworzyć ruch adekwatny do muzyki? Czy nauczyciel jest przygotowany do prowadzenia zadań twórczych w stopniu umożliwiającym ich realizację? Badanie zrealizowano dwuetapowo. W pierwszym etapie posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, w drugim przeprowadzono badanie ankietowe oraz obserwację. Próba liczyła 88 studentek, które odbywały praktyki zawodowe w klasach I-III w 88 placówkach (w tym 84 szkołach miejskich i czterech szkołach wiejskich). Studentki uczestniczyły w zajęciach prowadzonych przez 118 nauczycielek. Drugą próbę stanowiło 39 aktywnych zawodowo nauczycielek kształcenia zintegrowanego. W wyniku przeprowadzonego badania zaobserwowano sporadyczne zachęcanie uczniów do kreatywności na zajęciach prowadzonych jedynie przez 16 nauczycielek (w tym: lekcje matematyki, środowiska i wychowania fizycznego; najczęściej natomiast – osiem nauczycielek – w zakresie zajęć plastyczno-technicznych). Typowe zadania dotyczące przedmiotu edukacji muzycznej odnotowano tylko w 18 przypadkach (w integracji z językiem polskim). Wśród zaobserwowanych zadań twórczych dominowały m.in.: rytmizacja tekstu, rytmizacja wiersza lub realizacja śpiewanki zgodnej z tematyką prowadzonych zajęć, tworzenie przez dzieci ścieżki dźwiękowej do opowiadania lub śpiewanki z towarzyszeniem instrumentu; tworzenie rytmów za pomocą klocków lub innych elementów oraz improwizowanie ruchem piosenki. 14 respondentek zadeklarowało realizowanie zadań twórczych w zakresie ruchu, a 12 badanych potwierdziło wprowadzanie na zajęciach form wokalno-ruchowych.

Deskryptory TESE: kreatywność, muzyka, kultura, edukacja artystyczna, edukacja, nauczanie, nauczyciel, program nauczania, zajęcia twórcze
TESE descriptors: creativity, music, culture, art education, education, teaching, teacher, curriculum, creative activities
Publikacje:
  • Kilińska-Apanowicz, E. i Szatan, E. (2008). Od improwizacji do twórczości muzyczno-ruchowej. W: E. Szatan i D. Bronk (red.), Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły… Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej (s. 13-24). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"