Abstrakt: |
Celem badania było określenie motywów podjęcia pracy i studiów, zainteresowań, rodzaju pracy, trudności i sukcesów z nią związanych oraz oczekiwań w stosunku do studiów wśród studentów Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Badaniem ankietowym objęto 138 osób, które rozpoczęły studia w roku akademickim 1992/1993 na kierunku oligofrenopedagogiki (113) i surdopedagogiki (25), w tym 134 studentki i czterech studentów. Ankietę wypełniło 136 osób. Wyniki badania ujawniły bardzo dobrą selekcję studentów na omawiane kierunki nauczycielskie. O wyborze studiów decydowały na ogół powołanie, miłość do dzieci, w szczególności tych cierpiących. Wybór kierunku powodowany był pobudkami humanitarnymi, głodem wiedzy oraz motywami ekonomicznymi. Studenci oczekiwali po studiach rozwiązania swoich problemów dydaktyczno-wychowawczych, spotkania wybitnych pedagogów, którzy uzupełnią wszystkie braki w ich wykształceniu specjalistycznym, nauczą miłości do ludzi cierpiących i wykreują ze studentów osoby twórcze, silne i zdolne do poświęceń. Studenci oczekiwali również, że w trakcie studiów zaznają akademickiej atmosfery, życia w grupie studenckiej oraz skorzystają z doświadczeń zawodowych starszych studentów. Bardzo nieliczni planowali pracę o charakterze naukowo-badawczym. Znakomita większość studentów miała już za sobą pewien staż pracy zawodowej, który najczęściej wynosił od dwóch do trzech lat i obejmował surdopedagogikę (ogółem 133 osoby), oligofrenopedagogikę (109) oraz obie specjalizacje łącznie (24). |