BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kto podejmuje studia zaoczne w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej?
Instytucja:
Data: 1992 – 1993
Badacz: Zofia Ludkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie motywów podjęcia pracy i studiów, zainteresowań, rodzaju pracy, trudności i sukcesów z nią związanych oraz oczekiwań w stosunku do studiów wśród studentów Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Badaniem ankietowym objęto 138 osób, które rozpoczęły studia w roku akademickim 1992/1993 na kierunku oligofrenopedagogiki (113) i surdopedagogiki (25), w tym 134 studentki i czterech studentów. Ankietę wypełniło 136 osób. Wyniki badania ujawniły bardzo dobrą selekcję studentów na omawiane kierunki nauczycielskie. O wyborze studiów decydowały na ogół powołanie, miłość do dzieci, w szczególności tych cierpiących. Wybór kierunku powodowany był pobudkami humanitarnymi, głodem wiedzy oraz motywami ekonomicznymi. Studenci oczekiwali po studiach rozwiązania swoich problemów dydaktyczno-wychowawczych, spotkania wybitnych pedagogów, którzy uzupełnią wszystkie braki w ich wykształceniu specjalistycznym, nauczą miłości do ludzi cierpiących i wykreują ze studentów osoby twórcze, silne i zdolne do poświęceń. Studenci oczekiwali również, że w trakcie studiów zaznają akademickiej atmosfery, życia w grupie studenckiej oraz skorzystają z doświadczeń zawodowych starszych studentów. Bardzo nieliczni planowali pracę o charakterze naukowo-badawczym. Znakomita większość studentów miała już za sobą pewien staż pracy zawodowej, który najczęściej wynosił od dwóch do trzech lat i obejmował surdopedagogikę (ogółem 133 osoby), oligofrenopedagogikę (109) oraz obie specjalizacje łącznie (24).

Deskryptory TESE: motywacja, wybór studiów, kształcenie nauczycieli, kształcenie specjalne, postawa, nauczyciel kształcenia specjalnego
TESE descriptors: motivation, choice of studies, teacher education, special needs education, attitude, SEN teacher
Publikacje:
  • Ludkiewicz, Z. (1993). Kto podejmuje studia zaoczne w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej? Opieka, Wychowanie, Terapia, 1, 28-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"