BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niepowodzenia szkolne wychowanków domu dziecka
Data: [1993]
Badacz: Róża Pawłowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie przyczyn trudności w nauce dzieci przebywających w domu dziecka oraz sposobów, w jaki ich opiekunowie starali się tym problemom zaradzić. W badaniu zastosowano metodę indywidualnych przypadków. Badaniem objęto 20 wychowanków państwowego domu dziecka w wieku 11-16 lat uczęszczających do klas V-VIII szkoły podstawowej. Niemal wszyscy badani pochodzili z rodzin nadużywających alkoholu. Wiele dzieci miało zaburzenia syntezy i analizy wzrokowej lub słuchowej oraz lateryzacji. Były to dzieci nerwicowe, nadpobudliwe psychoruchowo, niedojrzałe społecznie i emocjonalnie, miały wady wymowy i ubogi zasób słownictwa. 14 dzieci miało iloraz inteligencji w granicach przeciętnej, sześcioro – w dolnej granicy przeciętnej lub pogranicza upośledzenia umysłowego. Wszystkie dzieci bardzo często chorowały (np. zaburzenia oddychania z sinicą, zapalenie płuc, anemia, łuszczyca, zapalenie wątroby, nerek, uszu). Analiza sytuacji rodzinnej badanych kazała wnioskować, że na powstanie niepowodzeń szkolnych miały pośredni wpływ czynniki organiczne, bezpośredni zaś – środowiskowe. Nie zaobserwowano negatywnego wpływu środowiska szkolnego (relacji z nauczycielem czy klasą). Dom dziecka zapewniał dzieciom dobre warunki rozwoju i nauki – w odrabianiu lekcji pomagali studenci pedagogiki, wychowawcy utrzymywali stały kontakt ze szkołą, w placówce prowadzono dodatkowe zajęcia dydaktyczne, mające na celu poszerzenie wiedzy ogólnej wychowanków.

Deskryptory TESE: trudności w nauce, dzieci w placówkach opiekuńczych, rodzina, relacja rodzice – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, wychowawca
TESE descriptors: learning difficulty, children in public care, family, parent-child relation, teacher-student relation, educational childcare staff
Publikacje:
  • Pawłowska, R. (1994). Niepowodzenia szkolne wychowanków domu dziecka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 30-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"