Abstrakt: |
Przedmiotem badania były nieprawidłowe zachowania nauczycieli wobec uczniów. Badaczka próbowała stwierdzić, czy przyczyny takich zachowań tkwią w uczniach czy nauczycielach. W badaniu wzięło udział 150 uczniów klas II-VI szkół podstawowych; analizie poddano kwestionariusze 90 uczniów klas IV-VI i 49 uczniów klas II-III. Z 10 nauczycielami przeprowadzono wywiady, 10 również poddano obserwacji. Wszyscy badani pochodzili z Kielc. W grupie uczniów klas IV-VI 13% twierdziło, że mają problemy z nauczycielami. 29% badanych z tego przedziału wiekowego lubiło tylko niektórych nauczycieli. Jedna czwarta twierdziła, że dokuczają im inni uczniowie, a 22% wskazywało nauczyciela jako osobę dokuczającą im. 1% badanych wskazało, że są częściej odpytywani niż inni rówieśnicy z klasy. 10% uczniów uważało, że dostają zbyt niskie oceny. Jeśli chodzi o nieprawidłowe zachowania nauczycieli, wskazane przez uczniów klas IV-VI, należały do nich następujące: dokuczanie uczniom, wyśmiewanie (21% wskazań); bicie uczniów (5%); obrażanie i wyzywanie uczniów (15%); brak reakcji na nieprawidłowe zachowania uczniów (33%); niesprawiedliwe traktowanie uczniów (26%). Na podstawie wypowiedzi nauczycieli widać, że niektórzy z nich mają trudności z zachowaniem etyki zawodowej i kultury osobistej. Do nieprawidłowych zachowań wobec uczniów wskazywanych w tej grupie respondentów należały: krzyczenie, niesprawiedliwe traktowanie i ocenianie, wyśmiewanie uczniów. Niewielu nauczycieli było zdania, że szkoła i nauczyciele mogą być jednym ze źródeł agresji wobec dzieci. Osoby, które zgodziły się z tym twierdzeniem, przyznawały, że są zmęczone zbyt dużą liczebnością klas. |