BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nieprawidłowe zachowania nauczycieli wobec uczniów
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Anna Irena Jarmuła
Abstrakt:

Przedmiotem badania były nieprawidłowe zachowania nauczycieli wobec uczniów. Badaczka próbowała stwierdzić, czy przyczyny takich zachowań tkwią w uczniach czy nauczycielach. W badaniu wzięło udział 150 uczniów klas II-VI szkół podstawowych; analizie poddano kwestionariusze 90 uczniów klas IV-VI i 49 uczniów klas II-III. Z 10 nauczycielami przeprowadzono wywiady, 10 również poddano obserwacji. Wszyscy badani pochodzili z Kielc. W grupie uczniów klas IV-VI 13% twierdziło, że mają problemy z nauczycielami. 29% badanych z tego przedziału wiekowego lubiło tylko niektórych nauczycieli. Jedna czwarta twierdziła, że dokuczają im inni uczniowie, a 22% wskazywało nauczyciela jako osobę dokuczającą im. 1% badanych wskazało, że są częściej odpytywani niż inni rówieśnicy z klasy. 10% uczniów uważało, że dostają zbyt niskie oceny. Jeśli chodzi o nieprawidłowe zachowania nauczycieli, wskazane przez uczniów klas IV-VI, należały do nich następujące: dokuczanie uczniom, wyśmiewanie (21% wskazań); bicie uczniów (5%); obrażanie i wyzywanie uczniów (15%); brak reakcji na nieprawidłowe zachowania uczniów (33%); niesprawiedliwe traktowanie uczniów (26%). Na podstawie wypowiedzi nauczycieli widać, że niektórzy z nich mają trudności z zachowaniem etyki zawodowej i kultury osobistej. Do nieprawidłowych zachowań wobec uczniów wskazywanych w tej grupie respondentów należały: krzyczenie, niesprawiedliwe traktowanie i ocenianie, wyśmiewanie uczniów. Niewielu nauczycieli było zdania, że szkoła i nauczyciele mogą być jednym ze źródeł agresji wobec dzieci. Osoby, które zgodziły się z tym twierdzeniem, przyznawały, że są zmęczone zbyt dużą liczebnością klas.

Deskryptory TESE: zachowania, konflikt, przemoc, przemoc szkolna, relacja nauczyciel – uczeń, ocenianie, liczba uczniów na jednego nauczyciela, liczebność klasy
TESE descriptors: behaviour, conflict, violence, bullying, teacher-student relation, marking, student-teacher ratio, class size
Publikacje:
  • Jarmuła, A.I. (2011). Nieprawidłowe zachowania nauczycieli wobec uczniów – badania własne i ich analiza w świetle literatury. W: J. Szempruch, E. Zyzik i M. Parlak (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej (s. 157-166). Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"