BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój efektywności intelektualnej młodzieży i jego uwarunkowania
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Hanna Liberska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była specyfika przemian rozwojowych efektywności intelektualnej i jej wybranych uwarunkowań w okresie dorastania. Badaniem objęto 90 uczniów szkół podstawowych w wieku 11,1-14,6 roku oraz grupę 90 uczniów szkół ponadpodstawowych w wieku 14,7-17,11 roku. Obie grupy wyłoniono w drodze losowania warstwowego. Podział procentowy obu płci był równy. Na pierwszym etapie badania dokonano pomiaru poziomu zdolności intelektualnych uczestników za pomocą Testu Matryc Progresywnych Ravena i wyselekcjonowano badanych o najlepszych wynikach; na drugim etapie określono samoocenę badanych za pomocą Skali Samoakceptacji – SQ w opracowaniu A. i J. Brzezińskich (1975'); na trzecim etapie badani rozwiązywali problemy intelektualne o zróżnicowanym stopniu trudności. Ta procedura badawcza pozwoliła na wyróżnienie sześciu grup badanych znajdujących się na jednym z dwóch etapów okresu dorastania i prezentujących jeden z trzech poziomów samooceny. Wyniki badania ujawniły, że w okresie dorastania występował związek liniowy między poziomem samooceny a poziomem efektywności intelektualnej. Jednocześnie już na pierwszym etapie dorastania przejawiało się szczególnie korzystne oddziaływanie samooceny wysokiej, które utrzymywało się również na drugim etapie. W badanym okresie rozwoju dynamicznie wzrastał pozytywny wpływ oceny umiarkowanej i negatywny wpływ oceny niskiej, zwiększał się także różnicujący wpływ samooceny na efektywność intelektualną badanych. Od samooceny młodzieży zależało oddziaływanie uwarunkowań sytuacyjnych – im było ono większe, tym niższy poziom samooceny cechował badanych. Potwierdzono tym samym przypuszczenia o odmiennej podatności na oddziaływanie sytuacyjne osób o różnym poziomie samooceny.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, młodzież, samoocena, inteligencja, wiek
TESE descriptors: child development, youth, self-evaluation, intelligence, age
Publikacje:
  • Liberska, H. (1994). Rozwój efektywności intelektualnej młodzieży i jego uwarunkowania. Psychologia Wychowawcza, 3, 194-204.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"