BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój dziecięcych teorii umysłu a płeć i kompetencja komunikacyjna
Instytucja:
Data: marzec 2005
Badacz: Danuta Horodziejczyk, Anna Radomska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy wśród 4-latków istnieją związane z płcią różnice w stopniu rozwoju kompetencji w zakresie DTU? 2) Czy w grupie 4-latków istnieją związane z płcią różnice w poziomie ich kompetencji komunikacyjnej? 3) Czy u 4-latków istnieje związek między poziomem ich kompetencji komunikacyjnej a rozumieniem przez nie stanów umysłu innych? 4) Czy związek między kompetencją komunikacyjną a DTU zależy od płci? W badaniu wzięło udział 42 dzieci (21 dziewczynek i 21 chłopców) w wieku czterech lat mieszkających w Warszawie oraz sześcioro dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub uczęszczających do innych placówek niż te, w których zrealizowano badanie. Do zebrania materiału posłużono się Testem Niespodziewanej Zmiany H. Wimmera i J. Pernera oraz Testem Zwodniczego Pudełka J. Pernera, S.R. Leekam i H. Wimmera. Ponadto wykorzystano Skalę do Badania Kompetencji Komunikacyjnej skonstruowaną przez M. Kielar-Turską, M. Ligęzę i M. Białecką-Pikul. W wyniku przeprowadzonego badania nie stwierdzono korelacji między płcią respondentów a różnicami w zdolnościach rozpoznawania stanów umysłów innych osób. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem nie wykazano również dominacji którejś z płci w zakresie kompetencji komunikacyjnej.

Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, płeć, umiejętności komunikowania się, kompetencje językowe
TESE descriptors: child, child development, gender, communicative competences, language skills
Publikacje:
  • Radomska, A. i Horodziejczyk, D. (2006). Rozwój dziecięcych teorii umysłu a płeć i kompetencja komunikacyjna. Psychologia Rozwojowa, 2, 49-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"