Tytuł badania: |
Rozwój dziecięcych teorii umysłu a płeć i kompetencja komunikacyjna |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2005 |
Badacz: |
Danuta Horodziejczyk, Anna Radomska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy wśród 4-latków istnieją związane z płcią różnice w stopniu rozwoju kompetencji w zakresie DTU? 2) Czy w grupie 4-latków istnieją związane z płcią różnice w poziomie ich kompetencji komunikacyjnej? 3) Czy u 4-latków istnieje związek między poziomem ich kompetencji komunikacyjnej a rozumieniem przez nie stanów umysłu innych? 4) Czy związek między kompetencją komunikacyjną a DTU zależy od płci? W badaniu wzięło udział 42 dzieci (21 dziewczynek i 21 chłopców) w wieku czterech lat mieszkających w Warszawie oraz sześcioro dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub uczęszczających do innych placówek niż te, w których zrealizowano badanie. Do zebrania materiału posłużono się Testem Niespodziewanej Zmiany H. Wimmera i J. Pernera oraz Testem Zwodniczego Pudełka J. Pernera, S.R. Leekam i H. Wimmera. Ponadto wykorzystano Skalę do Badania Kompetencji Komunikacyjnej skonstruowaną przez M. Kielar-Turską, M. Ligęzę i M. Białecką-Pikul. W wyniku przeprowadzonego badania nie stwierdzono korelacji między płcią respondentów a różnicami w zdolnościach rozpoznawania stanów umysłów innych osób. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem nie wykazano również dominacji którejś z płci w zakresie kompetencji komunikacyjnej. |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, płeć, umiejętności komunikowania się, kompetencje językowe |
TESE descriptors: |
child, child development, gender, communicative competences, language skills |
Publikacje: |
- Radomska, A. i Horodziejczyk, D. (2006). Rozwój dziecięcych teorii umysłu a płeć i kompetencja komunikacyjna. Psychologia Rozwojowa, 2, 49-60.
|