BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój fizyczny a rozwój umysłowy dzieci rozpoczynających naukę szkolną
Data: 1995 – 1996
Badacz: Andrzej Jopkiewicz, Irena Pufal-Struzik
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między rozwojem fizycznym a umysłowym u dzieci rozpoczynających naukę szkolną. W pierwszym etapie wykonano pomiar podstawowych cech somatycznych u 1835 dzieci w wieku siedmiu lat. Uczniowie ci rozpoczęli naukę w szkołach podstawowych w Ostrowcu Świętokrzyskim i Radomiu. Wysokość ciała zmierzono z dokładnością do 0,5 cm, a masę – z dokładnością do 100 g. Dla każdego dziecka obliczono wskaźnik BMI. Do drugiego etapu zakwalifikowano 243 dzieci, w tym 108 dziewcząt i chłopców z opóźnieniem w rozwoju fizycznym i 135 dziewcząt i chłopców z rozwojem przyspieszonym. W drugim etapie wykonano pomiar rozwoju intelektualnego za pomocą Testu Matryc Ravena. Do wyniku testu dodawano końcowe oceny, uzyskane w pierwszej klasie podstawówki. Dzieci z przyspieszony rozwojem fizycznym uzyskały wyniki w teście inteligencji zdecydowanie powyżej przeciętnej. Zaobserwowano wyraźny związek między ponadprzeciętnym poziomem inteligencji u tych dzieci a wysokim poziomem postępów szkolnych (większe u dziewcząt niż chłopców). Dziewczęta o opóźnionym rozwoju fizycznym charakteryzowały się przeciętną inteligencją, istotnie jednak niższą w porównaniu z dziewczętami dobrze rozwiniętymi fizycznie. Okazało się, że wyniki chłopców z grupy opóźnionych w rozwoju fizycznym mieściły się w dolnej granicy przeciętnego rozwoju intelektualnego. Można zatem stwierdzić na podstawie uzyskanych wyników, że poziom rozwoju fizycznego ma istotny wpływ na poziom inteligencji i rezultaty w nauce. Dobry poziom intelektualny zatem współwystępuje z przyspieszonym rozwojem fizycznym, a niższy niż przeciętny poziom rozwoju umysłowego – z opóźnionym rozwojem fizycznym.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój poznawczy, dziecko, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: child development, physical development, cognitive development, child, physical education
Publikacje:
  • Jopkiewicz, A. i Pufal-Struzik, I. (1998). Rozwój fizyczny a rozwój umysłowy dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Kieleckie Studia Edukacji Wczesnoszkolnej, 1, 65-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"