BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmiany rozwojowe w strategiach uczenia się tekstów podręcznikowych u uczniów starszych klas szkoły podstawowej
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: maj 1992
Badacz: Ewa Czerniawska
Abstrakt:

Badanie dotyczyło strategii uczenia się tekstów podręcznikowych i objęło 74 uczniów klas ósmych z warszawskich szkół podstawowych, z grupy 105 uczniów zbadanych przez autorkę w 1989 roku jako uczniów klas piątych. W badaniu dokonano pomiaru: rozwoju intelektualnego uczniów za pomocą testu Ravena; pamięci bezpośredniej tekstów za pomocą testu na rozumienie ze słuchu tekstu opisowego z zakresu biologii (badani musieli odpowiedzieć na 17 pytań dotyczących usłyszanego tekstu); myślenia twórczego (płynności i giętkości werbalnej) za pomocą Testu Figur Zamaskowanych H.A. Witkina; aktywności strategicznej za pomocą ankiety własnej konstrukcji (Czerniawska, 1992). Wyniki badania ujawniły, że wraz z wiekiem wzrastały osiągnięcia w zakresie funkcjonowania poznawczego, mierzonego testem Ravena i testem pamięci bezpośredniej tekstów. Jednocześnie zwiększała się niezależność wyników od pola spostrzeżeniowego mierzonego testem Witkina. Stwierdzono również obniżenie się wskaźnika abstrakcyjności w kategoryzowaniu materiału werbalnego, co uzasadnić można było twierdzeniem, że styl poznawczy stanowi bardziej wyraz preferencji niż możliwości jednostki. Wraz z wiekiem następował wzrost interprzedmiotowości giętkości strategicznej oraz zwiększała się liczba uczniów dokonujących głębokiego przetwarzania testów w trakcie uczenia się. Obniżała się zarazem liczba deklarowanych strategii uczenia się tekstów podręcznikowych, co tłumaczyć można było zautomatyzowaniem podstawowych działań strategicznych.

Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, podręcznik, szkoła podstawowa, uczenie się, psychologia
TESE descriptors: cognitive development, textbook, primary school, learning, psychology
Publikacje:
  • Czerniawska, E. (1994). Zmiany rozwojowe w strategiach uczenia się tekstów podręcznikowych u uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Psychologia Wychowawcza, 1, 46-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"