BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmiany rozwojowe w systemie wartości, cechach osobowości i strategiach działania młodzieży
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Ewa Michałowska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy przy użyciu przedstawionych technik psychologicznych da się określić profil rozwoju psychologicznego licealistów i studentów w zakresie zmiennych: osobowości, systemu wartości i strategii działania? Czy są powiązania korelacyjne pomiędzy badanymi zmiennymi w grupie licealistów i studentów? Badaniem objęto 174 respondentów, w tym 84 licealistów i 90 studentów Wydziału Architektury Krajobrazu SGGW, Wydziału Turystyki i Rekreacji Wyższej Szkoły Ekonomicznej oraz Wydziału Kulturoznawstwa Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej. Na podstawie wyników badania stwierdzono istnienie korelacji dodatniej pomiędzy strategią ataku a poziomem ekstrawersji i sumienności oraz ujemnej między strategią ataku a neurotycznością. Zauważono ponadto dodatni związek strategii rezygnacji z neurotycznością i ujemny z ekstrawersją i sumiennością. Z kolei strategia bezwględności ujemnie korelowała z poziomem ugodowości. Studenci ekstrawertyczni preferowali wartości witalne i wytrzymałość; w ich przypadku ugodowość korelowała istotnie pozytywnie z preferencją wartości moralnych i świętych oraz ze świętościami świeckimi i religijnymi. Potwierdzono tendencję (o charakterze istotności statystycznej) negatywnej korelacji między strategią bezwględności a preferencją wartości świętych świeckich i świętych religijnych. Okazało się ponadto, że bardziej neurotyczne były licealistki niż licealiści. Wśród studentów i licealistów strategię bezwględności rzadziej stosowały kobiety. Studentki poza tym osiągnęły wyższe wyniki w porównaniu z mężczyznami w zakresie preferencji wartości hedonistycznych, prawdy, moralnych i wytrzymałości.

Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, postawa, student, osobowość, młodzież
TESE descriptors: social competences, attitude, student, personality, youth
Publikacje:
  • Michałowska, E. (2011). Zmiany rozwojowe w systemie wartości, cechach osobowości i strategiach działania młodzieży. Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, 17, 177-201.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"