Tytuł badania: |
Zmiany rozwojowe w systemie wartości, cechach osobowości i strategiach działania młodzieży |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Ewa Michałowska |
Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy przy użyciu przedstawionych technik psychologicznych da się określić profil rozwoju psychologicznego licealistów i studentów w zakresie zmiennych: osobowości, systemu wartości i strategii działania? Czy są powiązania korelacyjne pomiędzy badanymi zmiennymi w grupie licealistów i studentów? Badaniem objęto 174 respondentów, w tym 84 licealistów i 90 studentów Wydziału Architektury Krajobrazu SGGW, Wydziału Turystyki i Rekreacji Wyższej Szkoły Ekonomicznej oraz Wydziału Kulturoznawstwa Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej. Na podstawie wyników badania stwierdzono istnienie korelacji dodatniej pomiędzy strategią ataku a poziomem ekstrawersji i sumienności oraz ujemnej między strategią ataku a neurotycznością. Zauważono ponadto dodatni związek strategii rezygnacji z neurotycznością i ujemny z ekstrawersją i sumiennością. Z kolei strategia bezwględności ujemnie korelowała z poziomem ugodowości. Studenci ekstrawertyczni preferowali wartości witalne i wytrzymałość; w ich przypadku ugodowość korelowała istotnie pozytywnie z preferencją wartości moralnych i świętych oraz ze świętościami świeckimi i religijnymi. Potwierdzono tendencję (o charakterze istotności statystycznej) negatywnej korelacji między strategią bezwględności a preferencją wartości świętych świeckich i świętych religijnych. Okazało się ponadto, że bardziej neurotyczne były licealistki niż licealiści. Wśród studentów i licealistów strategię bezwględności rzadziej stosowały kobiety. Studentki poza tym osiągnęły wyższe wyniki w porównaniu z mężczyznami w zakresie preferencji wartości hedonistycznych, prawdy, moralnych i wytrzymałości. |
Deskryptory TESE: |
kompetencje społeczne, postawa, student, osobowość, młodzież |
TESE descriptors: |
social competences, attitude, student, personality, youth |
Publikacje: |
- Michałowska, E. (2011). Zmiany rozwojowe w systemie wartości, cechach osobowości i strategiach działania młodzieży. Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, 17, 177-201.
|