BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej
Instytucja:
Data: 1990 – 2000
Badacz: Jerzy Bartmiński, Iwona Bielińska-Gardziel, Małgorzata Brzozowska, Irina Lappo, Urszula Majer-Baranowska, Beata Żywicka
Abstrakt:

Badania nad zmianą w rozumieniu nazw wartości wśród młodzieży przeprowadzono dwukrotnie: w 1990 i 2000 roku. W badaniu za każdym razem brali udział studenci lubelski uczelni – po blisko 1000 respondentów. Każda osoba wypełniała pisemnie ankietę z 10 hasłami. W ankiecie zadawano respondentom następujące pytanie: Co według ciebie stanowi o istocie prawdziwego X-a? Pytanie miało charakter otwarty. Łącznie przebadano 100 wartości – w obu badaniach uzyskano około 200 odpowiedzi dla każdego z haseł. Nie stwierdzono zmiany znaczenia podstawowych pojęć, takich jak wolność, niepodległość, demokracja, solidarność, sprawiedliwość; zaobserwowane różnice dotyczyły tzw. konotacji słabych, czyli sfery peryferyjnej. Młodzież w 2000 roku wolność najsilniej wiązała z odpowiedzialnością, traktowała ją jako wolność do, a nie wolność od, jak studenci w 1990 roku. W 2000 roku zauważono pojawienie się nowych konotacji dla słowa demokracja, np. wolna konkurencja, podatność na korupcję. Jeśli chodzi o definiowanie solidarności, respondenci w 2000 roku dostrzegali w jej strukturze semantycznej cechy ideologiczne: równość, braterstwo, ideowość, wartości, które przeważały nad cechami bytowymi, związanymi np. z działalnością związkową. Równość ankietowani w 2000 roku traktowali jako pojęcie społeczne (dotyczące szacunku, tolerancji, przyjaźni), a nie prawne (równość praw i obowiązków).

Deskryptory TESE: wiedza, praca, rozumienie, młodzież, polityka
TESE descriptors: knowledge, labour, comprehension, youth, politics
Publikacje:
  • Bartmiński, J. (red.). (2006). Język – wartości – polityka : Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej : Raport z badań empirycznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"