BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Co może wpływać na przyrosty osiągnięć gimnazjalistów
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń
Abstrakt:

Głównym celem badania było ustalenie związku wybranych czynników kontekstowych z rezultatami egzaminu gimnazjalnego. Jedną z metod badania była ankieta (większość pytań zawierała skalę Likerta). Ankietą objęto 560 uczniów klas trzecich z sześciu gimnazjów na terenie powiatu P oraz 65 uczniów z gimnazjum GX z innego powiatu. Uczniów badanego powiatu P (w którym wyniki na egzaminie gimnazjalnym były niskie w latach 2002-2006) porównano z uczniami wybranego gimnazjum GX z innego powiatu (o wyższych wynikach uzyskiwanych na egzaminie, ale o porównywalnych warunkach pracy szkoły). Badaczki chciały uzyskać odpowiedzi na następujące pytania: jak organizacja pracy szkoły wpływa na wyniki egzaminu gimnazjalnego, jak organizacja i przebieg procesu kształcenia wpływają na wyniki egzaminu gimnazjalnego, jak cechy indywidualne i środowisko życia ucznia wpływają na osiągnięcia edukacyjne, a w szczególności na wyniki egzaminu gimnazjalnego. Wyniki badania przeanalizowano w trzech obszarach: atmosfera pracy szkoły, przebieg procesu kształcenia, działania na rzecz przygotowania uczniów do egzaminu. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nie ma prostej zależności między organizacją pracy szkół, stylami nauczania a rezultatami egzaminu gimnazjalnego. Analiza wyników badania wskazuje, że przyczyn niskich wyników egzaminu gimnazjalnego w powiecie P należy szukać przede wszystkim w środowisku społeczno-ekonomicznym rodzin uczniów (wysokie bezrobocie, patologie rodzinne, zła sytuacja materialna). Sformułowano ponadto rekomendacje pozwalające na podwyższenie poziomu powiatu P w wynikach z egzaminu gimnazjalnego, m.in.: uwzględnienie w zasadach doboru uczniów do poszczególnych klas, poza kryteriami organizacyjnymi, również kryteria osobowe tak, aby w każdej klasie znajdowali się uczniowie o zróżnicowanych możliwościach edukacyjnych i różnorodnych warunkach życia, monitorowanie atrakcyjności lekcji, umożliwienie uczniom zdolnym rozwijania zainteresowań, zwrócenie uwagi na prawidłową współpracę rodziców ze szkołą.

Deskryptory TESE: egzamin, szkoła średnia, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, niedostateczne osiągnięcia w nauce, relacja rodzice – dziecko, relacja rodzice – szkoła, postępy w nauce, bezrobocie, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: examination, secondary school, transition from lower to upper secondary education, re-assessment, parent-child relation, parent-school relation, study progress, unemployment, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (oprac.). (2006). Co może wpływać na przyrosty osiągnięć gimnazjalistów? Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2005-2006/2007_06_14_Co_moze_wplywac_na_przyrosty_osiagniec_GIM.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"