BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki współwystępujące z samooceną i aspiracjami młodzieży
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Barbara Galas
Abstrakt:

Celem badania było określenie czynników determinujących poziom samooceny młodzieży ze szkół podstawowych i średnich oraz różnic w zakresie regulacyjnych funkcji samooceny w różnych fazach rozwoju osobowości. Badaniem objęto 475 uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych miejskich i wiejskich oraz 200 uczniów klas maturalnych liceów ogólnokształcących i zawodowych, a także techników. W badaniu wykorzystano kwestionariusz A. Jaworowskiej-Kołodziej (1973) do pomiaru poziomu samoakceptacji, Skalę Matryc Progresywnych J.C. Ravena do pomiaru zdolności ogólnych, Kwestionariusz Temperamentu J. Strelaua (1985) do pomiaru wartości temperamentu, Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka do pomiaru ekstrawersji i neurotyzmu, Kwestionariusz motywacji uczenia się L. Niebrzydowskiego (1972) do pomiaru motywacji szkolnej. Jako miarę powodzenia w nauce przyjęto osiągnięcia szkolne w postaci ocen. W badaniu wykorzystano również kwestionariusz własnej konstrukcji do pomiaru aspiracji w nauce młodzieży. Wyniki badania ujawniły, że samoocena i aspiracje młodszej grupy badanych były przede wszystkim uwarunkowane ogólnym poziomem zdolności, osiągnięciami szkolnymi i pozycją społeczną w klasie. W przypadku starszych badanych czynniki te nie grały tak wielkiej roli. W tej grupie samoocena i struktura aspiracji zdeterminowane były przede wszystkim przez cechy temperamentu i poziom motywacji ogólnej.

Deskryptory TESE: osobowość, samoocena, młodzież, szkoła podstawowa, szkoła średnia, psychologia
TESE descriptors: personality, self-evaluation, youth, primary school, secondary school, psychology
Publikacje:
  • Galas, B. (1994). Czynniki współwystępujące z samooceną i aspiracjami młodzieży. Psychologia Wychowawcza, 1, 11-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"