BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki wsparcia doskonalenia zawodowego pracowników oświaty
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Agnieszka Szplit
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka istniejącego systemu wsparcia nauczycieli i ocena jego jakości. Próba badawcza liczyła 500 nauczycieli. Za najbardziej istotną formę pracy metodycznej 22,29% respondentów uznało kursy/szkolenia i warsztaty organizowane przez ośrodki metodyczne. 21,24% ankietowanych wskazało w tym kontekście konferencje metodyczne. W dalszej kolejności jako istotne formy wsparcia metodycznego wskazywano obserwację lekcji koleżeńskich wraz z możliwością wzajemnego dzielenia się doświadczeniem (12,72%), dostęp do różnorodnych materiałów metodycznych (10,94%), możliwość uczestniczenia w szkoleniach przygotowywanych przez innych nauczycieli z dużym doświadczeniem (10,30%). Respondenci wymieniali także – już jako mniej ważną – możliwość udziału w warsztatach metodycznych organizowanych przez wydawców podręczników. Ponad 40% badanych uważało, że działanie ośrodków doradztwa i konsultantów metodycznych to ważny czynnik dla ich rozwoju zawodowego. 39,04% nauczycieli jednak deklarowało, że doradca metodyczny jeszcze ich nie odwiedził, a 16,14% twierdziło, że w ich regionie nie ma doradcy metodycznego. 3,13% nie podało informacji, jak często spotykają się z doradcą metodycznym. 23,37% nauczycieli spotykało się z doradcą metodycznym raz na rok, 13,73% raz na semestr, natomiast 4,58% raz na miesiąc. 58,02% respondentów uzyskiwało wsparcie w postaci konsultacji indywidualnej, 33,83% korzystało z odpowiednich środków dydaktycznych wskazanych przez doradcę, a 8,15% badanych uzyskało pomoc w zakresie obserwacji lekcji. 60,47% nauczycieli uważało, że w ich szkołach istnieje jasno określony sposób wsparcia nauczyciela.

Deskryptory TESE: wynagrodzenie dyrektora szkoły, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, postawa, krytycyzm, motywacja, doradca
TESE descriptors: headteacher salary, in-service teacher training, in-service training, attitude, critical sense, motivation, guidance officer
Publikacje:
  • Szplit, A. (2012). Czynniki wsparcia doskonalenia zawodowego pracowników oświaty. W: W. Dróżka, J. Miko-Giedyk i R. Miszczuk (red.), Doskonalenie zawodowe nauczycieli i innych pracowników oświaty (s. 83-99). Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"