BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki wpływające na wybór studiów technicznych przez kobiety
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Ewa Nieroba, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak mało kobiet podejmuje studia inżynierskie. Badaniem objęto 50 dziewcząt uczących się w liceum oraz 50 studentek politechniki. Zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dziewczęta uczące się w liceach w 86% odpowiedziały twierdząco na pytanie o chęć studiowania na politechnice. Niemal wszystkie badane planowały kontynuowanie nauki po szkole średniej (98%). Wśród kierunków politechnicznych wybrałyby najczęściej budownictwo (24%), następnie zarządzanie (15%) i informatykę (13%). Znakomita większość uważała swoje szanse na ukończenie studiów technicznych za równe w stosunku do szans mężczyzn (76%). Studentki politechniki uważały w większości swój wybór studiów za trafny (62%), choć najczęściej podjęły studia techniczne przez przypadek. Ich zdaniem należało zmienić studia licencjackie na inżynierskie, zwiększyć stypendia oraz wprowadzić samodzielne ćwiczenia, by zachęcić dziewczęta do studiowania na kierunkach technicznych. Okazało się, że studentki rzadziej od licealistek uważały swoje szanse na ukończenie studiów technicznych za równe szansom mężczyzn (52%), wskazując na przeszkodę w postaci solidarności męskiej. 48% studentek czuło się dyskryminowanymi przez wykładowców, 50% uważało, że są faworyzowane przez wykładowców, a tylko 2% stwierdziło, że traktowane są równo.

Autorskie słowa kluczowe: kształcenie zawodowe, studia techniczne
Author's Keywords: professional education, technical studies
Deskryptory TESE: płeć, płeć żeńska, technika, szkoła wyższa, studia wyższe
TESE descriptors: gender, female, technology, higher education, higher education course
Publikacje:
  • Zawłocki, I., Niewiadomski, K.J. i Nieroba, E. (2010). Czynniki wpływające na wybór studiów technicznych przez kobiety. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 150-154.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"