Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak mało kobiet podejmuje studia inżynierskie. Badaniem objęto 50 dziewcząt uczących się w liceum oraz 50 studentek politechniki. Zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dziewczęta uczące się w liceach w 86% odpowiedziały twierdząco na pytanie o chęć studiowania na politechnice. Niemal wszystkie badane planowały kontynuowanie nauki po szkole średniej (98%). Wśród kierunków politechnicznych wybrałyby najczęściej budownictwo (24%), następnie zarządzanie (15%) i informatykę (13%). Znakomita większość uważała swoje szanse na ukończenie studiów technicznych za równe w stosunku do szans mężczyzn (76%). Studentki politechniki uważały w większości swój wybór studiów za trafny (62%), choć najczęściej podjęły studia techniczne przez przypadek. Ich zdaniem należało zmienić studia licencjackie na inżynierskie, zwiększyć stypendia oraz wprowadzić samodzielne ćwiczenia, by zachęcić dziewczęta do studiowania na kierunkach technicznych. Okazało się, że studentki rzadziej od licealistek uważały swoje szanse na ukończenie studiów technicznych za równe szansom mężczyzn (52%), wskazując na przeszkodę w postaci solidarności męskiej. 48% studentek czuło się dyskryminowanymi przez wykładowców, 50% uważało, że są faworyzowane przez wykładowców, a tylko 2% stwierdziło, że traktowane są równo. |