BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świetlica jako miejsce odrabiania lekcji
Instytucja:
Data: 1998
Badacz: Żaneta Haręża, Edyta Mazgaj, Anna Zawadzka
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy dzieci mają szansę wykonywania obowiązków uczniowskich w korzystnych warunkach materialnych i psychicznych; poza warunkami panującymi w świetlicy badano sposoby korzystania dzieci ze świetlicy, uwarunkowania rodzinne. Badaniem technikami komunikowania i obserwacji objęto 200 dzieci z klas drugich i trzecich, korzystających z ośmiu szkolnych świetlic we Wrocławiu. Większość dzieci pochodziła z rodzin pełnych, wiele było jedynakami; rodzice mieli głównie wykształcenie średnie (42%) i wyższe (33%); wszyscy pracowali zawodowo; mieli na ogół niewielkie możliwości korzystania z pomocy w opiece nad dziećmi. 82-95% rodziców deklarowało pomoc w nauce; realne zainteresowanie rodziców dostrzegał mniejszy odsetek uczniów. Większość pomieszczeń świetlic nie spełniała wymagań; pięć posiadało jedną salę; w trzech placówkach gromadzili się w świetlicy również uczniowie aktualnie niemający lekcji itp.; tylko w jednej świetlicy funkcjonowało w zasadzie oddzielne pomieszczenie dla dzieci odrabiających zadania. Pośrednio potwierdzono raczej niechętne nastawienie dzieci do odrabiania zadań domowych. 40% dzieci nie miało w domu zorganizowanego miejsca do nauki, dzieci te doceniały możliwość wykonywania zadań w świetlicy. 85% dzieci korzystało ze świetlicy codziennie, w tym 32% rano i po południu, 5% przebywało w świetlicy do dwóch godzin dziennie, pozostałe co najmniej cztery godziny. Z pomocy wychowawców korzystało 40% dzieci; deklarowana przez nich gotowość do pomocy nie miała odzwierciedlenia, warunki pracy utrudniały jej udzielanie. Około 75% dzieci poświęcało pewną część czasu w świetlicy na odrabianie lekcji, 10% odrabiało je wyłącznie w świetlicy. 60% wolałoby w ogóle nie korzystać ze świetlicy, fakt przebywania w niej był akceptowany głównie ze względu na możliwość zabawy z rówieśnikami; niewiele mniejszy odsetek nie lubił odrabiania lekcji w świetlicy; uczniowie lubiący to wskazywali mobilizacyjną funkcję obecności rówieśników; dzieci niemające w domu pomocy w nauce i warunków do nauki wskazywały zalety świetlicy. Ocena przez rodziców warunków świetlicy do odrabiania lekcji była niższa niż w zakresie zagospodarowania przez świetlicę czasu wolnego dzieci; krytycyzm rósł z wykształceniem. Około 25% rodziców nie chciało odrabiania przez dzieci pracy domowej w świetlicy; 40% wysoko oceniło warunki do pracy i pomoc. Wśród oczekiwań pod adresem świetlic pomoc dziecku w odrabianiu lekcji wskazało 16-18% rodziców.

Deskryptory TESE: baza dydaktyczna, szkoła podstawowa, uczeń, rodzice, praca domowa
TESE descriptors: educational facilities, primary school, pupil, parents, homework
Publikacje:
  • Zawadzka, A. (1999). Świetlica jako miejsce odrabiania lekcji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 26-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"