BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świat związków frazeologicznych w języku dziecka
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Kinga Kuszak
Abstrakt:

Badanie miało na celu próbę weryfikacji dziecięcych umiejętności metatekstowego ujmowania znaczenia związków frazeologicznych mających różną tradycję użycia, odwołujących się do prostego rozumowania, ale też wymagających dysponowania i operowania wiedzą językową, szerzej rozumianą kompetencją komunikacyjną i ogólną wiedzą o świecie. Badanie polegało na dokonaniu interpretacji kilkunastu zróżnicowanych pod względem trudności frazeologizmów, które uszeregowano były w kilku podgrupach tematycznych (rodzina, humor, szkoła, uczenie się, język, świat). W badaniu posłużono się techniką indywidualnych wywiadów z dziećmi. Badanie poszerzono o materiał stanowiący o interpretacjach związków frazeologicznych w ujęciu dorosłych. Wybór związków frazeologicznych nastąpił z użyciem metody losowej (bazą wszystkich związków były dostępne słowniki frazeologiczne). W badaniu związków frazeologicznych odnoszących się do rodziny wzięły udział dzieci w wieku przedszkolnym i uczęszczające do klas I-III szkoły podstawowej (od czterech do dziesięciu lat). Łącznie w badaniu wzięło udział 49 dziewczynek i 47 chłopców. Analiza wyników ujęta została w opisie każdego związku frazeologicznego, który autorka definiuje, wykorzystując jego rozumienie przez respondentów. Wnioski z badania potwierdzają m.in., że wiek dziecka determinuje sposób rozumienia konkretnych związków frazeologicznych. W badaniu dotyczącym związków frazeologicznych i kategorii humoru wzięło udział 75 dziewczynek i 77 chłopców (od trzech do dziesięciu lat). Wyniki badania pokazały trudność w interpretacji związku: mieć wisielczy humor. W badaniu na temat związków frazeologicznych o szkole i uczeniu się wzięło udział 90 dziewczynek i 60 chłopców (od czterech do dziewięciu lat). Analiza danych dowiodła, że tego typu związki są trudne do zidentyfikowania, zwłaszcza przez dzieci w wieku przedszkolnym. Związki frazeologiczne odnoszące się do języka w wyjaśnieniach dzieci okazały się także trudnymi do zrozumienia (potwierdziło to badanie grupy 150 dzieci). Najtrudniejsze do zdefiniowania były: brać kogoś za język, strzępić sobie język. Badanie wyrażeń językowych dotyczących świata polegało na interpretacji sześciu popularnych określeń (najtrudniejszym okazał się związek: ósmy cud świata). Wnioskiem generalnym z powyższych badań jest stwierdzenie, że istnieją istotne różnice w rozumieniu związków frazeologicznych wśród młodszych i starszych grup uczniów.

Deskryptory TESE: dziecko, język, język ojczysty, szkolnictwo podstawowe, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: child, language, mother tongue, primary education, pre-primary education
Publikacje:
  • Kuszak, K. (2014). Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne – badania – implikacje praktyczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"