BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świat wartości współczesnej młodzieży licealnej
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Małgorzata Karwatowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy systemu wartości młodzieży licealnej z Lublina. Próbę badawczą stanowiło 120 uczniów, których poproszono o wypełnienie kwestionariusza ankiet. 55 nazwom wartości (transcendentnych, poznawczych, estetycznych, moralnych, obyczajowych, witalnych, odczuciowych oraz materialnych) badani mieli przypisać odpowiednią wagę. Hierarchizacji podlegały m.in.: pomoc innym ludziom, sprawiedliwość, bezinteresowność, piękno, szacunek ludzki, sumienie, poczucie humoru, spokojne życie, ojczyzna, luksus, sława, dobrobyt, erotyka (seks), wykształcenie czy silny charakter. W wyniku badania stwierdzono, że najwyżej ocenianą przez badanych wartością była rodzina (86,67%); następnie: miłość (85,0%), przyjaźń (78,33%), zdrowie (68,33%) oraz szczęście (66,67%). Dowiedziono tym samym aktualności obserwowanej od kilkunastu lat tendencji w zakresie wartościowania młodzieży. Zwrócono uwagę na dość wysoką pozycję inteligencji i mądrości, znajdujących się na ósmym i dziewiątym miejscu, oraz odleglejsze już od nich wykształcenie, będące na liście jako 12. Niewielką rangę badani przypisywali takim wartościom jak sukces (20,0%), kariera (19,17%) czy luksus (9,17%). Indyferentyzm zanotowano w stosunku do bohaterstwa (0,84%), niepodległości (2,5%) oraz solidarności (1,67%). Obojętność dotyczyła także erotyki (seksu) – 9,17%. Wykazano ponadto, że dotychczasowe znaczenie straciły i uległy redefinicji: honor (41,67%), ojczyzna (31,67%), godność (31,67%), a także patriotyzm (20,83%). Stwierdzono, że zbyt nisko względem oczekiwań oceniono prawdę (20,0%) oraz dobroć (18,33%) i sumienie (17,50%).

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, młodzież, postawa, wychowanie moralne, wychowanie społeczne, obywatel
TESE descriptors: civic values, youth, attitude, moral education, community studies, citizen
Publikacje:
  • Karwatowska, M. (2011). Świat wartości współczesnej młodzieży licealnej. Polonistyka, 9, 24-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"