Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy systemu wartości młodzieży licealnej z Lublina. Próbę badawczą stanowiło 120 uczniów, których poproszono o wypełnienie kwestionariusza ankiet. 55 nazwom wartości (transcendentnych, poznawczych, estetycznych, moralnych, obyczajowych, witalnych, odczuciowych oraz materialnych) badani mieli przypisać odpowiednią wagę. Hierarchizacji podlegały m.in.: pomoc innym ludziom, sprawiedliwość, bezinteresowność, piękno, szacunek ludzki, sumienie, poczucie humoru, spokojne życie, ojczyzna, luksus, sława, dobrobyt, erotyka (seks), wykształcenie czy silny charakter. W wyniku badania stwierdzono, że najwyżej ocenianą przez badanych wartością była rodzina (86,67%); następnie: miłość (85,0%), przyjaźń (78,33%), zdrowie (68,33%) oraz szczęście (66,67%). Dowiedziono tym samym aktualności obserwowanej od kilkunastu lat tendencji w zakresie wartościowania młodzieży. Zwrócono uwagę na dość wysoką pozycję inteligencji i mądrości, znajdujących się na ósmym i dziewiątym miejscu, oraz odleglejsze już od nich wykształcenie, będące na liście jako 12. Niewielką rangę badani przypisywali takim wartościom jak sukces (20,0%), kariera (19,17%) czy luksus (9,17%). Indyferentyzm zanotowano w stosunku do bohaterstwa (0,84%), niepodległości (2,5%) oraz solidarności (1,67%). Obojętność dotyczyła także erotyki (seksu) – 9,17%. Wykazano ponadto, że dotychczasowe znaczenie straciły i uległy redefinicji: honor (41,67%), ojczyzna (31,67%), godność (31,67%), a także patriotyzm (20,83%). Stwierdzono, że zbyt nisko względem oczekiwań oceniono prawdę (20,0%) oraz dobroć (18,33%) i sumienie (17,50%). |