BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świat wartości uczniów szkół średnich. Następstwa edukacyjne
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Ewa Kobyłecka
Abstrakt:

Celem badania było określenie, w jakim stopniu młodzież szkół średnich rozpoznaje wartości w procesie edukacji. Badaniem objęto 187 uczniów klas drugich i trzecich z dziewięciu losowo wybranych szkół średnich w Zielonej Górze, 58 z LO, 50 z ZSZ, 70 z liceów zawodowych. Zastosowano sondaż diagnostyczny, kwestionariusz z pytaniami otwartymi. Prawie 40% badanych nie podziwiało nikogo spośród postaci historycznych minionych epok, pozostali wskazywali głównie twórców kultury i naukowców (Einstein, Kościuszko, Skłodowska-Curie); około 3% wskazało postaci powszechnie potępiane (Hitler, Stalin). Spośród osób żyjących 19 badanych wyróżniło Jurka Owsiaka za stworzenie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, 12 papieża Jana Pawła II – za służenie ogółowi, niesienie dobra; 24,6% badanych ceniło ludzi popularnych dzięki mediom, artystów, gwiazdy telewizji; 8,56% wskazało członków rodziny, docenianych za poświęcenie i opiekę; nauczycieli wskazało 1,6%. 28% w ogóle nie identyfikowało się z żadnymi postaciami. Badani z ZSZ na pytanie o to, jacy chcą być w przyszłości, odpowiadali bardzo schematycznie, wymieniali trzy, cztery cechy; wypowiedzi uczniów LO były bardziej zróżnicowane, uwzględniały pozycję społeczną, wykształcenie, niezależność itp. Prawie 40% badanych wskazywało radio i telewizję jako czynniki kształtujące ich opinię o świecie. Ponad 20% miało problemy ze wskazaniem przykładów dobrych lub złych czynów, myśli i słów, nie potrafiło zająć aktywnej postawy wobec przejawów niewłaściwego zachowania innych; uczniowie ZSZ jako złe czyny często wskazywali palenie i picie, uczniowie z LO kłamstwo, egoizm, wulgarność, narkomanię, kradzież. Ponad połowa badanych rozpoznawała antywartości i wartości nadestetyczne. Wśród najbardziej cenionych dziedzin sztuki 32,09% wskazało muzykę, 25,13% malarstwo; uczniowie ZSZ przeważnie dostrzegali tylko ludyczne walory sztuki, uczniowie LO byli bardziej refleksyjni. Literaturę wskazało 10,16% badanych. Widoczne były braki wiedzy na temat krytyki artystycznej, nieznajomość źródeł wiedzy o sztuce, niski poziom samokształcenia, podatność na ujemne wpływy kultury masowej, niezwracanie uwagi na wartości artystyczne lub estetyczne wybieranych dzieł. Wyniki badania były zróżnicowane, brakowało jednolitych poglądów na temat postaw aprobowanych lub negowanych przez młodzież; odpowiedzi wskazywały na brak jednolitych wzorców osobowych, z którymi uczniowie mogliby się identyfikować; poziom rozpoznawania wartości określono jako niski i dość zróżnicowany.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła średnia, postawa, szkoła średnia o profilu zawodowym, obszar miejski, muzyka, literatura, sztuka, edukacja artystyczna, wychowanie moralne
TESE descriptors: pupil, secondary school, attitude, vocational school, urban area, music, literature, art, art education, moral education
Publikacje:
  • Kobyłecka, E. (1999). Świat wartości uczniów szkół średnich. Następstwa edukacyjne. W: J. Górniewicz (red.), Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne (s. 71-76). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"