BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świat wartości przyszłych nauczycieli
Instytucja:
Data: październik 2001 – listopad 2001
Badacz: Lidia Dakowicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób deklarowany system wartości przyszłych nauczycieli warunkuje ich wyobrażenie o roli nauczyciela jako przekaziciela i interpretatora wartości. Ponadto sformułowano m.in. następujące pytania szczegółowe: Jakie wartości dominują w deklarowanym systemie wartości przyszłych nauczycieli? Jaka jest struktura tego systemu wartości? Jakie czynniki w opinii przyszłych nauczycieli odegrały decydującą rolę w kształtowaniu się ich systemu wartości? Do zebrania materiału badawczego zastosowano autorski kwestionariusz Nauczyciele a system wartości skonstruowany pod kierunkiem L. Dyczewskiego. Próbę badawczą stanowili wszyscy studenci studiów dziennych czwartego roku specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku (w tym kierunków: pedagogika wczesnoszkolna, filologia polska, filologia rosyjska, historia, biologia, chemia, matematyka, fizyka). Ogółem w badaniu wzięło udział 295 studentów. Zdaniem prawie wszystkich ankietowanych nauczyciel powinien być przekazicielem wartości. Respondenci wśród czynników pomagających pedagogowi interpretować wartości najczęściej wskazywali odpowiedni poziom wykształcenia i wiedzy, uznawanie i realizowanie preferowanych wartości, walory osobowe, warsztat dydaktyczny. Za czynniki utrudniające najczęściej uznawano niewłaściwy kontakt z uczniami, życie osobiste, niedoskonały system szkolnictwa, wielość i wieloznaczność wartości występujących w społeczeństwie, niekorzystną sytuację w kraju. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła potwierdzić hipotezę zakładającą, że system wartości badanych ukształtowany został pod wpływem rodziny (w mniejszym stopniu Kościoła, szkoły czy kręgów koleżeńskich). Nie potwierdzono założenia o mieszanej strukturze systemu wartości, w której dominowałyby wartości hedonistyczne, materialne i witalne. Ponadto wykazano, że w opinii badanych w szkolnym procesie nauczania i wychowania przede wszystkim powinno się przekazywać wartości poznawcze (wartości etyczne znalazły się na drugim miejscu).

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, nauczyciel, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, postawa, cel dydaktyczny, etyka zawodowa, wychowanie moralne
TESE descriptors: civic values, teacher, competence, teaching qualification, attitude, teaching objective, professional code, moral education
Publikacje:
  • Dakowicz, L. (2006). Świat wartości przyszłych nauczycieli. Białystok: Trans Humana. Wydawnictwo Uniwersyteckie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"