Abstrakt: |
Celem badania było określenie systemu wartości młodzieży przebywającej w internatach szkolnych. Objęto nim 280 uczniów klas I-III mieszkających w pięciu internatach koedukacyjnych w województwie częstochowskim, w tym 162 chłopców i 118 dziewcząt. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz techniki ankiety, arkusza wyboru wartości oraz testu niedokończonych zdań. Wyniki badania ujawniły, że młodzież wysoko ceniła sobie wartości intelektualne (71,7%), w szczególności wykształcenie, posiadaną wiedzę oraz inteligencję. Zbytnie obciążenie programowe oraz wymagania nauczycieli zniechęcały jednak badanych do nauki. Uczniowie uznawali pracę za ważną wartość w życiu człowieka, przy czym powinna ona dawać zadowolenie i satysfakcję. 80% badanych wyraziło zdanie, że należy pracować uczciwie. 71% uważało, że posiadanie dużej ilości pieniędzy nie daje pełni szczęścia i że nie jest to najważniejsza w życiu wartość. 95% za taką wartość uznało szczęście rodzinne. 67% badanych umieściło miłość i przyjaźń jako centralną wartość w życiu. Jednocześnie aż 30% uczniów uważało, że nie należy nikomu ufać. 65% badanych często zastanawiało się nad swoim życiem i zachowaniem. Większość uważała, że należy wystrzegać się stosowania siły, a 75% twierdziło, że kłamstwo i oszustwo są nieopłacalne. 35% zaprzeczyło twierdzeniu, że należy się dobrze bawić i miło spędzać czas wolny (ze zdaniem tym zgodziło się 41,7% ankietowanych). W kształtowaniu się wartości badanych istotną rolę spełnili: rodzina, rówieśnicy, szkoła i internat (przede wszystkim za pośrednictwem organizowanych przez wychowawców zajęć w czasie wolnym, rozmów i dyskusji). Odpowiedzi badanych ujawniły, że wychowawcy przywiązywali dużą wagę do kultury osobistej, umiejętności współżycia społecznego i współdziałania wychowanków opartego na przyjaźni, koleżeństwie i wzajemnym zrozumieniu. |