BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świat wartości gimnazjalistów z małych miast
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Krzysztof Zajdel
Abstrakt:

Celem badania była analiza porównawcza systemu wartości uczniów z dużego miasta i małych miast. Badaniem objęto gimnazjalistów trzecich klas ze szkół zlokalizowanych we Wrocławiu oraz w 14 miasteczkach powiatowych w województwie dolnośląskim (dobór losowy). Próba liczyła 435 uczniów (w tym 109 z dużego miasta); chłopcy stanowili 44% młodzieży małomiasteczkowej oraz 51% badanych z Wrocławia. Do zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad pogłębiony. W wyniku przeprowadzonych rozmów wykazano, że 80% osób z dużego miasta chciało ukończyć studia, a zdobyciem jedynie zawodu było zainteresowanych zaledwie 7%. Z kolei uczniowie dążący do uzyskania kwalifikacji zawodowych oraz planujący studia stanowili odpowiednio 26% i 57% badanej młodzieży małomiasteczkowej. Ponadto uczniowie z miasteczek powiatowych za najważniejsze determinanty w dalszych planach życiowych uznali własne potrzeby, zarobki oraz łatwość znalezienia pracy. Znikome znaczenie miała opinia rodziców (9%) czy nauczycieli (3%), a niezdecydowanie w związku z dalszymi życiowymi planami przejawiała co dziesiąta osoba. Wrocławianie kierowali się przede wszystkim potrzebami, opinią rodziców oraz opinią przyjaciół. Całkowicie nie uwzględniali łatwości znalezienia pracy, nie było również osób niezdecydowanych. Na podstawie zebranego materiału stwierdzono dodatkowo, że 39% gimnazjalistów z małych miast pragnęło opuścić miejsce zamieszkania, lokalny patriotyzm charakteryzował 18%, osoby niepewne stanowiły 43%. Natomiast zadowolenie z miejsca zamieszkania cechowało większość uczniów wrocławskich (66%), zmianę brało pod uwagę jedynie 19%, a odsetek osób wahających się wynosił 15%. Wykazano, że w obu środowiskach najpopularniejszą formą lokalnej aktywności były działalność w samorządzie szkolnym, wolontariat oraz akcje charytatywne, najmniej popularną natomiast – działalność w organizacjach młodzieżowych.

Deskryptory TESE: postawa, środowisko społeczno-kulturowe, miejsce zamieszkania, gimnazjum, uczeń, wychowanie moralne, wychowanie społeczne
TESE descriptors: attitude, socio-cultural environment, place of residence, lower secondary, pupil, moral education, community studies
Publikacje:
  • Zajdel, K. (2012). Świat wartości gimnazjalistów z małych miast. Studia z Teorii Wychowania, 1(4), 162-175.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"