Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy świata wartości dzieci kończących edukację przedszkolną. Próbę badawczą stanowiło 106 dzieci z poznańskiego przedszkola oraz oddziału przedszkolnego. Badanych poproszono o narysowanie tego, czego nigdy nie chciałyby stracić, co najbardziej chciałyby mieć oraz po stracie czego płakałyby najbardziej. Po ukończeniu rysunków dzieci opowiadały, co się na nich znajduje. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla 42% przedszkolaków oraz 38% ich rówieśników z oddziału przedszkolnego największą wartością była rodzina. Wśród dzieci z rodzin rozbitych i zrekonstruowanych (18%) oraz dzieci, które doświadczyły śmierci członka rodziny (6%), zaobserwowano smutek, żal oraz ból wynikające z odejścia ukochanej osoby. Drugie miejsce w dziecięcej hierarchii okazały się zajmować zabawki (25% dzieci z przedszkola i 28% dzieci z oddziału przedszkolnego). W dalszej kolejności wskazywano Boga (na trzecim miejscu u 12% przedszkolaków) oraz rówieśników (na miejscu trzecim u 16% dzieci z oddziału przedszkolnego). Czwartą pozycję odpowiednio zajęły zwierzęta (10%) oraz pieniądze (8%). Zdrowie znalazło się na piątym miejscu u dzieci, które często chorowały (6%), tę samą lokatę zajęły wśród podobnego odsetka dzieci (7%) okazy przyrodnicze, kolekcjonowane przez badanych (np. muszle, minerały). Szóste miejsce zajęły miłość i poczucie bezpieczeństwa – u 5% dzieci z przedszkola oraz 3% ich rówieśników z oddziału przedszkolnego – przedstawiane najczęściej w postaci dużego serca, parasola, drzewa i domu. |