BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świat wartości dzieci kończących edukację przedszkolną
Instytucja:
Data: 2002 – 2003
Badacz: Krystyna Żuchelkowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy świata wartości dzieci kończących edukację przedszkolną. Próbę badawczą stanowiło 106 dzieci z poznańskiego przedszkola oraz oddziału przedszkolnego. Badanych poproszono o narysowanie tego, czego nigdy nie chciałyby stracić, co najbardziej chciałyby mieć oraz po stracie czego płakałyby najbardziej. Po ukończeniu rysunków dzieci opowiadały, co się na nich znajduje. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla 42% przedszkolaków oraz 38% ich rówieśników z oddziału przedszkolnego największą wartością była rodzina. Wśród dzieci z rodzin rozbitych i zrekonstruowanych (18%) oraz dzieci, które doświadczyły śmierci członka rodziny (6%), zaobserwowano smutek, żal oraz ból wynikające z odejścia ukochanej osoby. Drugie miejsce w dziecięcej hierarchii okazały się zajmować zabawki (25% dzieci z przedszkola i 28% dzieci z oddziału przedszkolnego). W dalszej kolejności wskazywano Boga (na trzecim miejscu u 12% przedszkolaków) oraz rówieśników (na miejscu trzecim u 16% dzieci z oddziału przedszkolnego). Czwartą pozycję odpowiednio zajęły zwierzęta (10%) oraz pieniądze (8%). Zdrowie znalazło się na piątym miejscu u dzieci, które często chorowały (6%), tę samą lokatę zajęły wśród podobnego odsetka dzieci (7%) okazy przyrodnicze, kolekcjonowane przez badanych (np. muszle, minerały). Szóste miejsce zajęły miłość i poczucie bezpieczeństwa – u 5% dzieci z przedszkola oraz 3% ich rówieśników z oddziału przedszkolnego – przedstawiane najczęściej w postaci dużego serca, parasola, drzewa i domu.

Autorskie słowa kluczowe: wartości
Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, rodzina, postawa, zachowania, edukacja przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, dziecko
TESE descriptors: child rearing, family, attitude, behaviour, pre-primary education, school starting age, transition from pre-primary to primary education, child
Publikacje:
  • Żuchelkowska, K. (2005). Świat wartości dzieci kończących edukację przedszkolną. W: S. Guz (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia (s. 321-327). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii-Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"