BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak dzieci postrzegają reklamę
Data: 1999
Badacz: Marek Sokołowski
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy dzieci wiedzą, co to jest reklama; jeśli tak, to na jakie jej cechy zwracają uwagę; czy reklama ma wpływ na ich życie i czy stanowi zagrożenie dla postaw życiowych dzieci. Badaniem objęto 24 dzieci sześcioletnich z Przedszkola Miejskiego nr 1 w Ostródzie. Wykorzystano obserwację uczestniczącą i rozmowę. Podczas projekcji wybranych 10 reklam (herbaty, czekoladek, szamponu, chipsów, soku, perfum, otwartego funduszu emerytalnego, samochodu, pokarmu dla psów, serków) dzieci prezentowały charakterystyczne reakcje – uważnie śledziły akcję, naśladowały bohaterów, powtarzały slogany i śpiewały piosenki z reklamy, reagowały na humor słowny i sytuacyjny. Dzieci, poproszone o zilustrowanie wybranych reklam, wybrały reklamy zawierające humor sytuacyjny i animację komputerową (otwarty fundusz emerytalny – 15 dzieci, czekoladki – pięcioro, herbata – jedno). Wiedza dzieci o reklamach: dzieci często oglądały reklamy, bardzo je lubiły, często przerywały zabawę, by je obejrzeć; orientowały się w czasie emisji reklam; wierzyły, że reklamowany towar jest wysokiej jakości, były przeświadczone, że reklamy są wiarygodne; rozumiały sens, cel i zawartość treści reklam; wskazywały rodzaje reklamowanych produktów i nazwy firm; według dzieci dzięki reklamie można poznać wiele towarów i dowiedzieć się, gdzie je kupić; w reklamie najbardziej podobały się dzieciom melodyjne piosenki, hasła i animacja; do ich wyobraźni przemawiał świat barw; spostrzegały fabułę i akcję; lubiły humor sytuacyjny, śmieszne dialogi i gagi; lubiły też reklamy robiące niezwykłe wrażenie. Każde dziecko potrafiło odtworzyć ponad kilkanaście reklam. Podczas zabawy „w telewizję” – konkursu na najciekawiej wymyśloną i zaprezentowaną reklamę – dzieci pokazywały wymyślone przez siebie reklamy dowolnych produktów, korzystając z rekwizytów – pustych opakowań; wykazały się wyobraźnią słowną i ruchową oraz twórczą koncepcją wykonawczą; prezentowały wysoki poziom komunikowania; ujawiły własne doświadczenia, temperament, intelekt, różne sposoby odbioru i nadawania komunikatów reklamowych; zaprezentowały różne środki wyrazu (taniec, gest, dotyk, pantomima).

Deskryptory TESE: edukacja medialna, dziecko, środki masowego przekazu, reklama, rozwój poznawczy
TESE descriptors: media education, child, mass media, advertising, cognitive development
Publikacje:
  • Sokołowski, M. (1999). Jak dzieci postrzegają reklamę. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 23-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"